Waarom vliegt een vliegtuig op kerosine en bijv. niet op bezine of diesel?

Of zelfs waterstof?!

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
34.8K

Het beste antwoord

Ik kan zo'n beetje alle antwoorden van hierboven redelijk afschieten. (ik werk met de apparaten, dus ik weet het)
Het goede antwoord in ieder geval: De reden waarom vliegtuigen op kerosine liegen is omdat kerosine goedkoper is. ($1,92 per gallon op dit moment, zie bron)

Een gasturbne (vliegtuigmotor) draait op bijna alles wat enigszins betrouwbaar aangevoerd kan worden; slaolie, benzine en diesel werken even goed.
De calorische waarde van zowel kerosine als benzine als diesel ligt op ongeveer hetzelfde getal per kilo (een vliegtuig tankt in kilo's), dus dat maakt niet uit. Kerosine is bijna hetzelfde als diesel, alleen wat simpeler. Qua roetuitstoot maakt dat dus niet uit (vliegtuigen stoten wel veel minder roet uit, maar dat komt door een veel efficientere verbranding).
Het probleem van waterstof is dat het per kilo erg veel ruimte inneemt (en je dus heeeeele grote brandstoftanks nodig hebt, want je tankt nog steeds per kilo) en dat die tanks onder erg grote druk staan, wat tot gevaarlijke situaties kan leiden (bij botsingen bijvoorbeeld - een auto op waterstof neemt misschien 20 kilo mee; een beetje vliegtuig 70 ton). Maar op zich zou dat technisch wel mogelijk zijn, alleen erg duur en lastig dus.
Mocht je overigens een niet al te kieskeurige auto hebben, dan kan je (mits je natuurlijk netjes de accijns zelf overmaakt) zonder problemen 1 op 1 diesel en kerosine met elkaar mengen. Doet je auto het prima op, en is dus goedkoper. (als je die accijns vergeet te betalen, waar je een boete voor kan krijgen)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Bij de Nederlandse krijgsmacht overweegt men om te schakelen van diesel naar kerosine als brandstof.

Kerosine is zowel op milieu- (het verbranden van kerosine genereert zestig procent minder roetuitstoot) als op financieel gebied (de prijs van kerosine ligt een stuk lager dan die van diesel) gunstiger in het gebruik.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
kerosine en diesel liggen niet ver uit elkaar, kerosine is inderdaad iets schoner, mijn buurman heeft een tijd zijn (oliegestookte) CVketel op kerosine laten draaien, ging zonder aanpassingen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je heb auto's die op kerosine draaien.
Je heb ook gewoon vliegtuig motoren die op reguliere benzine lopen,.
je heb natuurlijk auto's die op diesel draaien,.
Maar je heb ook straalmotoren die op diesel draaien,.
Het heeft met type motor te maken en welk verbranding proces het heeft.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
sind skort kan het een vliegtuig op waterstof vliegen wat heel schoon is.
Een vliegtuig kan al op diesel vliegen alleen is dit minder schoon omdat dit monder goed verbrand word dan diesel.

zie onderstaande link voor het vliegtuig op waterstof van boeing
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vanwege de calorische waarde van kerosine. Ergo, de hoeveelheid energie die een bepaalde hoeveelheid van een brandstof levert. Gas heeft een laag calorische waarde. Dit merk je goed in oudere auto's op gas. Die missen een stuk vermogen ten opzichte van dezelfde auto op benzine. Kerosine heeft een hogere calorische waarde dan benzine.