Zijn er plannen om reclamevliegtuigen te verbieden?

Reclamevliegtuigen zijn vaak piper cubs, die niet bekend staan om hun energiezuinigheid. Daarnaast zorgen ze voor milieuvervuiling en voor velen voor geluidsoverlast.
Voor mij is deze vorm van reclame altijd een reden om juist niet bij de adverteerder te kopen.

Zijn er plannen om deze vliegtuigen in verband met het milieu te verbieden, of is er daarvoor geen draagvlak?

SimonV
een jaar geleden
1.6K
TurfGraver
een jaar geleden
Dan zouden ze vliegen zonder reclame.
Deze piloten moeten vaak vlieguren maken (vliegbrevet houden) en reclame maakt het voor hun betaalbaar.
jc54
een jaar geleden
Vooralsnog zijn daar geen plannen voor, zover mij bekend. Bovendien zal het regio gebonden zijn, want dit soort vliegtuigen met reclames zie ik sporadisch. Wel af en toe een ludieke huwelijksaanzoek of felicitatie van boven af.
Utrecht
een jaar geleden
Als je dit wil gaan verbieden, wat is dan het volgende?
Vliegvakanties?
Met de auto op familiebezoek?
Plastic boterhamzakjes?
Wasdrogers? Milieuonvriendelijk gedrag financieel onaantrekkelijk maken is een ding, maar zaken echt verbieden zijn Noord-Koreaanse praktijken.

Het beste antwoord

Op verzoek van @SimonV werk ik de reaktie van @TurfGraver uit als antwoord (credits gaan dus naar TurfGraver !)

Piloten moeten een aantal vlieguren maken om hun brevet te behouden:

"Als u een PPL-SEP heeft moet u minimaal 12 vlieguren maken en een 12e vlucht met instructeur in de 12 maanden voorafgaand de vervaldatum voor het geldig houden van het vliegbrevet. Een PPL-SEP is 3 jaar geldig." (zie bron)

Door reclame te vliegen kunnen een aantal doelen gelijktijdig bereikt worden:
1) de piloten maken vlieguren
2) de reclameinkomsten compenseren een deel van de kosten voor de piloot
3) de anders nutteloze vluchten krijgen nu enigszins nut

Daarnaast is het aantal reclamevluchten vrij beperkt, zoals @jc54 al aanhaalt. De milieuwinst die behaald wordt door een dergelijk verbod is heel klein.

Dit alles leidt er toe dat een verbod niet te verwachten is.
SimonV
een jaar geleden
+ Voor de moeite!