Waar zijn tot nu toe de meeste kilometers mee afgelegd met alle auto's of alle vliegtuigen?

De auto bestaat al iets langer dan het vliegtuig en er zijn ook veel meer auto's dan vliegtuigen. Maar als je alle auto kilometers die tot nu toe overal ter wereld zijn afgelegd vergelijkt met het aantal vliegkilometers tot nu toe gevlogen, zijn de vliegkilometers toch nog lager in aantal dan het aantal auto kilometers?

5 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

Met alle auto's. Maar dan ook met gemak, met zoveel gemak dat ik het zonder rekenwerk wel wil gokken, maar dan heb je een antwoord zonder basis.

Er bevinden zich op elk moment gemiddeld ongeveer 10.000 vliegtuigen in de lucht, dat staat in schril contrast met het aantal auto's wat op de weg rijdt. Op enkel de A13 komen er al bijna 5000 per uur langs op een druk moment, dat is op een stuk weg in een klein land als Nederland. En ja dat is niet 's nachts, en die maken per tijdseenheid niet zoveel kilometers, maar nogmaals dan praten we over een stukje weg in Nederland vs alle vliegtuigen in de hele wereld.

Er zijn zo'n 1 miljard auto's wereldwijd, als daar maar 1/1000ste constant van rijdt dan is dat nog steeds een factor 100 hoger dan het aantal vliegtuigen dat zich in de lucht bevindt. En vliegtuigen vliegen maar ~5x tot 10x sneller dan auto's, dus ook daar kunnen vliegtuigen het niet mee winnen.

Als vliegtuigen gemiddeld 10x zo snel vliegen als auto's rijden, dan hoeven er op elk moment maar 100.000 auto's te rijden (10x zoveel als het aantal vliegtuigen dat zich in de lucht bevindt).

Dus ja het aantal gevlogen kilometers is zelfs zonder harde getallen makkelijk als veel lager in te schatten dan gereden kilometers met personenwagens.

https://nos.nl/artikel/2167691-4749-auto-s-per-uur-of-maar-409-niet-overal-is-het-druk.html
https://www.google.com/search?q=how+many+cars+drive+every+day&oq=how+many+cars+drive
https://www.google.com/search?q=how+many+planes+in+the+air+at+any+one+time&oq=how+many+planes+in+the+air
---
Op vliegradar kan je zien hoeveel vliegtuigen er boven Nederland hangen. Een stuk of 40 tel ik er (22:00 27-12). Eerdere berekeningen lieten al zien dat er dan maar 400 auto's op de weg hoeven te rijden in Nederland. Het is een aanname, maar ik ga er vanuit dat dat met gemak het geval is.
https://www.flightradar24.com/52.06,5.42/8
Toegevoegd op 27 december 2018 21:01: tekst