hoe kan ik makkelijk laten zien hoe een vliegtuig in de lucht blijft?

voor mijn presentatie
ik wil laten zien hoe de luchtstroom gaat
maar het moet duidelijk zijn en gratis of voor weinig

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het principe van draagkracht zoals omschreven door Johnnie56 berust op het principe van Bernoulli.
Je kan dit het makkelijkst aantonen door over een omlaag gebogen stuk papier te blazen. Je zal zien dat het uiteinde vanzelf omhoog komt als je hard genoeg blaast.
Of met een pingpongbal, twee ballonnen en een rietje of föhn.
Als je tegen de pingpongbal blaast blijft hij in het midden van de luchtstroom omdat alle zijdes gelijk zijn en de lucht kan met dezelfde snelheid om het balletje.
Als je tussen twee ballonnen blaast zal de lucht tussen de ballonnen sneller stromen dan de lucht die helemaal om de ballonnen heen moet.
De snellere lucht zorgt ervoor dat de luchtdruk tussen de ballonnen daalt en de ballonnen worden naar elkaar toe getrokken.
Dat kan je zien bij de eerste link.
De plaatjes 1.35 kan je vergelijken met de papierproef.
De test uit de tweede link is wat moeilijker maar daar die is wat duidelijker
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De twee motoren die aan beide vleugels hangen, die zuigen lucht. Daardoor blijft een vliegtuig in de lucht vliegen, denk aan de KLM vliegtuig. Als de beide motoren in de lucht zouden stoppen
, dan zou de vliegtuig langzaam naar beneden zweven.
Teken het op het schoolbord met krijt en dan teken je lucht die in de twee motoren gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier is het principe van draagkracht van een vleugel. De lucht die over de vleugel gaat doet er langer over dan de lucht die onder de vleugel door gaat. Hierdoor creëer je aan de bovenkant een soort van zuig effect waardoor de vleugels omhoog getrokken worden. Hoe groter de vleugels zijn hoe meer draagkracht, dus hoe zwaarder het vliegtuig kan zijn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kijk maar eens op internet bij vliegtuigen-wikipedia