Voor wat dienen die vleugeluiteinden bij vliegtuigen?

Ik reis tamelijk veel met vliegtuigen, aan het einde van de vleugel krult er een stukje omhoog wat voor functie heeft dit?

Er zijn twee soorten een soort driehoek, en een soort rechthoek. Heeft de ene een andere functie? En sommige vliegtuigen (vooral oudere heb ik de indruk) hebben zelf helemaal geen vleugeluiteinde, waarom hebben zei dat dan weer niet? Ik heb ergens gelezen dat ze dienen voor de stabiliteit van het vliegtuig klop dat?

(afb. 1 een soort driehoek)
(afb. 2 een soort rechthoek)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Deze dingen heten winglets.

Een winglet of sharklet is een meestal opstaande verlenging van een vliegtuigvleugel die wervelingen in de lucht vermindert, waardoor het toestel efficiënter vliegt. De techniek is afgekeken van vogels die aan het eind van hun vleugels waaiervormig opgestelde slagpennen kennen, die naar boven kunnen worden gekruld.

Werking

Onder een vliegtuigvleugel heerst overdruk, en boven een vleugel heerst onderdruk. Aan de vleugeltip verplaatst de lucht zich van onder de vleugel naar boven de vleugel. Als de lucht voorbij is, blijft deze beweging doorzetten. Hierdoor ontstaan luchtwervels. Deze tipwervels staan in direct verband met de geïnduceerde weerstand. Hoe sterker de wervel, hoe groter de luchtweerstand. De energie die het kost om deze weerstand te overwinnen gaat ten koste van het brandstofverbruik. Winglets beperken plaatselijk deze wervels, zodat de luchtweerstand afneemt.

Nadeel van een winglet is de toename van de parasitaire weerstand. De winglet staat immers dwars op de luchtstroming. Omdat de parasitaire weerstand bij een vaste snelheid altijd gelijk is heeft de winglet het grootste effect als de geïnduceerde weerstand groot is. Geïnduceerde weerstand is het grootste als je het traagste vliegt waardoor winglets het meeste effect hebben in langzame vlucht. De mate van brandstofbesparing die het plaatsen van winglets oplevert is dan ook sterk afhankelijk van het type vliegtuig en het gebruik daarvan.
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat heet een winglet.
Deze winglets dienen ervoor om de luchtweerstand te verminderen.
Onder een vliegtuigvleugel heerst overdruk, en boven een vleugel heerst onderdruk. Aan de vleugeltip verplaatst de lucht zich van onder de vleugel naar boven de vleugel. Als de lucht voorbij is, blijft deze beweging doorzetten. Hierdoor ontstaan luchtwervels. Deze tipwervels staan in direct verband met de geïnduceerde weerstand. Hoe sterker de wervel, hoe groter de luchtweerstand. De energie die het kost om deze weerstand te overwinnen gaat ten koste van het brandstofverbruik. Winglets beperken plaatselijk deze wervels, zodat de luchtweerstand afneemt.

Elke vliegtuigbouwer heeft zijn eigen ontwerp gevonden om de luchtweerstand te optimaliseren. Boeing heeft grote omhoogdraaiende 'zwaarden' terwijl Airbus lange tijd een driehoekje (sharklets) heeft gebruikt.