is onze Fokker 70 (regeringstoestel) een NON-EASA aircraft?

is onze Fokker 70 die vliegt voor onder andere het koninklijk huis een NON-EASA aircraft?

8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat bedoel je ermee? EASA is een Europese organisatie

Het beste antwoord

De Fokker 70 staat op deze lijst: https://easa.europa.eu/system/files/dfu/EASA%20T_R_List_Acft_29092015.pdf en is dus volgens mij een EASA aircraft (en niet een non-EASA aircraft, een klassificering die van toepassing is op bijzondere types vliegtuigen zoals zelfbouw, voormalig militair etc).
gvrox
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
Klopt: + Vliegtuigtypen zijn ofwel Europees (EASA) gecertificeerd, ofwel niet. Dan is het niet of nog niet haalbaar geweest om voor dat soort vliegtuigen hun oorspronkelijke nationale certificatie-eisen te harmoniseren en om te zetten naar een Europese certificatie.
Dit slaat dus in het algemeen op hele groepen van bepaalde soorten vliegtuigen, maar is in ieder geval per type bepaald. Als één exemplaar van een bepaald type EASA-gecertificeerd is, dan geldt dat voor alle exemplaren ervan.
In het algemeen zijn microlight vliegtuigen, lichte gyroplanes, ex-militaire vliegtuigen, foot-launched vliegtuigen, en “vintage” vliegtuigen niet EASA-, maar nationaal (dus “non-EASA”) gecertificeerd.
https://www.caa.co.uk/default.aspx?catid=2691 Zulke nationaal gecertificeerde vliegtuigen worden soms ook wel aangeduid als “Annex II” vliegtuigen en ook wel als “State aircraft”, maar dat slaat dus op het feit dat ze onder de nationale regels van die staat gebleven zijn, niet dat ze “van” die staat zijn.
Deze benaming “State aircraft”staat bijvoorbeeld hier: “N.B.: met een Airworthiness Review Report op basis van een door een erkende CAMO of persoon uitgevoerde Airworthiness Review kan ook verlenging worden aangevraagd van een Nederlands niet-EASA BvL (dus voor Annex II of State Aircraft).”
https://www.ilent.nl/onderwerpen/transport/luchtvaart/eigenaren_luchtvaartuigen/vereiste_documenten/airworthiness_review_certificate/ Alle Fokker 70 vliegtuigen zijn wereldwijd toegelaten op grond van hun oorspronkelijk Nederlands Bewijs van Luchtwaardigheid dat omgezet is in een Europees EASA certificaat. Dus dat geldt dan ook voor de regerings-Fokker 70.
gvrox
8 jaar geleden
Hartelijk dank voor de toevoegingen, @Bordensteker !