Waarom zit er zo'n teken op de "propellor" van een vliegtuig?

Om te zien of hij draait? Maar als hij echt draait zie je hem juist niet meer. Als warschuwing werkt het dus niet echt. Maar waar dan wel voor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is geen propeller, hoewel er wel enige gelijkenis is. Dit is de compressor van de motor.

Antwoorden (5)

Om te kijken of ie de goeie kant op draait :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het teken is toch echt, om beter te kunnen zien, dat hij draait. Als propellor langzaam draait is dit goed te zien door het teken. Bij langzaam draaien maakt motor nog niet zoveel lawaai dat je door het geluid al genoeg wordt gewaarschuwd ( er is meestal nog veel ander omgevingsgeluid), of door windverplaatsing.

Bij sneller draaien neemt het motorgeluid en de windverplaatsing zodanig toe, dat dit al waarschuwend genoeg is.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Grappig.
Het echte antwoord.

Het schrikt vogels af. Vogels raken gedesorrienteerd van de draaiende beweging.

Het laten zien dat hij draait is onzin want dan zie je niks meer van dat teken, bovendien als een vliegtuig op de grond staat dan kan door de wind de schoepen ook draaien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om te kunnen zien of hij de juiste kant op draait.