Is het verplicht ADS-B aan te hebben boven Nederland voor helikopters?

Ik wil dit graag weten omdat vandaag een helikopter heel laag overvloog over een bootterminal en chemisch bedrijf. De geschatte hoogte was zeker minder dan 50meter(164ft).

Ik wilde de hoogte en vluchtgegevens nakijken via Flightradar24, maar hij was niet te zien. Ook na het opstijgen was hij niet op de radar te zien.

(Misschien heeft iemand nog een link of informatie over luchtvaartregels voor helikopters.)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Volgens http://www.flightradar24.com/how-it-works hebben veel helikopters niet eens een ADS-B transponder; logisch gevolg is dan dat er geen verplichting is om deze aan te hebben staan.
gvrox
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Okj, bedankt. Ik kon het niet vinden. Gewoon overheen gekeken.
Overgens heeft deze helikopter in ieder geval wel een transponder, die hij aan heeft de piloot aangezet na dat hij van Wassenaar(Prive helipad?) richting Den Haag vloog.
gvrox
8 jaar geleden
Er kunnen natuurlijk ook privacy-redenen zijn om de transponder uit te zetten. Bij grotere passagiersvliegtuigen kun je niet gokken wie er aan boord is, bij kleinere (prive)toestellen zal het gevoeliger liggen, en wil de passagier niet graag dat men weet van waar naar waar gevlogen wordt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is wel typisch. Net kwam die heli weer heel laag over die chemische fabriek vliegen, om daarna weer op de zelfde plek te landen als eerder vandaag.