Heb je een vliegcertificaat nodig om te vliegen op eigen terrein?

Ik en mijn partner willen een huis kopen in Frankrijk. Daarbij zit 50 hectare grond. Ik wil dan graag een helikopter voor twee personen kopen. Heb je daar een vliegbewijs voor nodig? Ook als het op eigen terrein is? En mocht het niet verplicht zijn ben ik dan verzekert bij een crash? Bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Dat is zeker verplicht, je hebt namelijk de grond gekocht en niet het luchtruim erboven. Anders zou je ook geld kunnen vragen als er vliegtuigen over je grond of boven je huis zouden vliegen. (En waar zouden die vliegtuigen dan nog mogen vliegen)
En de kosten voor een vliegbrevet lijken mij ook niet meer het grootste probleem bij de aanschaf van een Helikopter...

Hoe het verzekerings technisch zit weet ik niet, maar ik verwacht dat je je helikopter zal moeten verzekeren. En het lijkt me sterk dat je dan wel verzekerd zou zijn als je geen brevet hebt om te vliegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja dat mag dus wel! Dat is hetzelfde als op een brommer rijden op je 12e. Op je eigen terrein kunnen ze je niks maken. Helaas ben je dan niet verzekert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is nodig omdat

1 Het moeilijk is om helikopter te vliegen, met een brevet weet je zeker dat je het kan.
2 Je moet door het luchtruim en daar heb je toestemming van de luchtverkeersleiders voor nodig ook al vlieg je VFR. Ik heb een verhaal gehoord van een trauma helikopter die van het ziekenhuis naar een weiland 5km verder aan de andere kant vaan een rivier moest. Toen had hij met 6 lucht verkeersleiders te maken een moest aan iedereen toestemming vragen. Daarvoor heb je een geldig brevet nodig
3 Verzekering, niemand laat een helikopter bij zich verzekeren als er een onbevoegde piloot in vliegt.

Een helikopter brevet halen is best wel duur daarnaast moet je ook nog aardig wat geld betalen voor te helikopter. Ik weet het niet precies maar ik gok dat het enkele tonnen gaat kosten. Wat handiger is om gewoon een goede terreinwagen te kopen.