Om je pilotenopleiding te betalen moet je minimaal 100.000 euro van de bank lenen, hoe veel betaal je dan per maand terug?

Bijvoorbeeld ik heb 160.000 euro geleend van abn amro om bij klm flight academy een piloot te worden, en na dat je piloot bent hoe vaak betaal je dan per maand terug? Of hoe lang doe je erover om het terug te betalen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
8.1K
Erna55
8 jaar geleden
Dat is een afspraak die je met de bank maakt.
De looptijd van de lening overleg je met de bank.
ronron1212
8 jaar geleden
Dat staat in je contract met de bank het eerste moment van betalen staat daar ook in namelijk als je geslaagd bent.
ronron1212
8 jaar geleden
Voor deze speciale lening die door de opleiding geregeld is met de bank en de bank voor deze opleiding wordt verstrekt gelden speciale regels die zijn niet onderhandelbaar dit in tegenstelling wet Erna55 schrijft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hangt van o.a. het rentepercentage en de looptijd af die je met de bank hebt besproken. Een voorbeeld. Met 5% rente en een 10-jarige looptijd kan de rekensom als volgt worden: € 80.000 (dit is het gemiddelde bedrag waarover de rente over de hele looptijd wordt berekend, uitgaande van een geleend bedrag van € 160.000)
*5% rente per jaar = € 4000 rentelasten per jaar. Ervan uitgaande dat je 10 jaar mag doen over de aflossing, kom je in totaal uit op het ronde bedrag van € 200.000 (= 160.000 + 4000*10), over 10 jaar te betalen.
Per jaar is dit € 20.000.
Per maand is dit ongeveer € 1700. Dit is dus een voorbeeld. Het kan zijn dat je een kortere looptijd hebt of een hogere rente moet betalen. Dan krijg je weer een andere rekensom.
ronron1212
8 jaar geleden
https://www.abnamro.nl/nl/prive/lenen/lening-piloten/index.html

Antwoorden (3)

Dat ligt er aan wat je bent overeengekomen met de bank. Dat is namelijk afhankelijk van de duur die je hebt afgesproken en je inkomen, evenals het geleende bedrag trouwens. Maar bij dergelijke bedragen praat je wel over ettelijke honderden euro's per maand. Wil je het tegen 5 procent rente (erg laag !) over tien jaar aflossen bijvoorbeeld, dan zit je al snel op de 1600 euro per maand. Wil je er 30 jaar over doen, ene kleine 900. In de link een tabel waar je leenbedrag, looptijd en rente kunt invullen om een globaal beeld te krijgen.

Ten eerste zul je over een heel aardig inkomen moeten beschikken om een dergelijk bedrag te kúnnen lenen, want voor dergelijke bedragen vraagt de bank in de regel een onderpand (huis bijvoorbeeld) EN een gegarandeerd inkomen - wat een pilotenopleiding je niet per se geeft; al is het nog zo'n goed betaalde baan, je hebt nog geen baangarantie.

Een bank gaat je geen lening geven op basis van wat je na een opleiding zou KUNNEN gaan verdienen, maar op basis van wat je NU verdient c.q. je ouders verdienen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Gemiddeld kun je er overigens rekening mee houden dat je het geleende kapitaal ongeveer 3 keer moet neerleggen om het helemaal af te lossen, waarvan 2 keer het startbedrag aan rente. Kan iets meer of iets minder zijn, afhankelijk van het rentepercentage.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
@marleen om piloot te worden zijn er speciale leningen daar kun je geen afspraken over maken het gaat om heel veel geld dat je moet terug betalen als je geslaagd bent
https://www.abnamro.nl/nl/prive/lenen/lening-piloten/index.html
De bank leent namelijk aan jonge mensen dat geld in de hoop dat ze piloot worden dat als basis inkomen echt niet hoog is als je piloot bent.
Tijdens de opleiding kunnen deze mensen niet werken want een grootdeel van de tijd zitten ze in Amerika en daarna in belgieen. Dus je antwoord is in dit geval echt fout.
https://www.abnamro.nl/nl/prive/lenen/lening-piloten/index.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan had hij in zijn vraag naar die specifieke lening moeten verwijzen.
Maar dat kan inderdaad betekenen dat hij de lening makkelijker kan afsluiten dan normaal voor een dergelijk bedrag geldt.
De rentepercentages en looptermijn zullen toch echt op persoonlijke basis worden afgesproken, zoals bij elke lening.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
en de bank vraagt wel degelijk naar een borgstelling door ouders of een garantiefonds ; je krijgt het dus niet zondermeer omdat je de opleiding wil doen, De bank wil - terecht - wel een stukje zekerheid,
ronron1212
8 jaar geleden
@marleen dat is juist wel het geval. Hij hoeft daar niet speciaal naar te verwijzen deze regeling is speciaal om piloten een opleiding te kunnen laten volgen anders hebben we geen piloten meer over een paar jaar. Antwoord geven en weten waar je het over hebt. Ik heb verschillende neefjes die net piloot zijn geworden en een forse schuld voor lief nemen om maar piloot te worden. Op dit moment werken er twee ver van huis omdat ze wel moeten werken en de banen nog niet echt voor het opscheppen liggen.
ronron1212
8 jaar geleden
Realiseer je ook dat er een groot aantal is dat de opleiding niet haalt en toch een schuld hebben die moet worden terug betaald. Je hebt het wel over volwassenen wat om aan de opleiding te kunnen deel nemen heb je minimaal een havo diploma nodig. Welke ouder kan zomaar garant staan voor zo een lening?
Dat ligt er helemaal aan wat je met de bank afspreekt.

De ABN heeft een maximale pilotenlening van 150.000 die je binnen 25 jaar terug moet betalen. Bij een rente van rond de 6% zal je dan dan toch al snel rond de 1.000 euro per maand terug moeten betalen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
@ihave
https://www.abnamro.nl/nl/prive/lenen/lening-piloten/index.html
Dat ligt er net aan of je een baan als piloot krijgt! Krijg je daadwerkelijk een baan als piloot, bij een grote maatschappij, dan verdien je natuurlijk een heel goed salaris en is de lening van zo'n €135.000,- (het meest geleende bedrag) in 13 tot 17 jaar afgelost. Momenteel is er een vacaturestop bij de grote maatschappijen en zet men afgestudeerde piloten in als steward o.i.d. Krijg je de mazzel om voor een prijsvechter te vliegen, dan verdien je een stuk minder en zal je er langer over doen. Hierover heeft de bank het laatste woord en zal je afspraken moeten maken.

Er zijn gewoonweg teveel studenten aan deze opleiding begonnen en het aantal werkelijke banen als piloot is overal veel te weinig om ze ook allemaal aan te stellen.

Van overheidswege is daarom al aangedrongen om geen studenten meer toe te laten, maar ja...zowel opleiders als banken willen nu eenmaal geld verdienen! Een bank zal dan ook niet meer zo gemakkelijk geld lenen voor deze studie en zal je dus wel degelijk waarschuwen! Ook de ouders die voor zo'n lening worden uitgenodigd bij het gesprek tijdens de aanvraag, zullen dus hiervan op de hoogte gebracht worden en moeten evtl. borg kunnen staan. De ABN heeft nu zelfs met vliegscholen afspraken gemaakt om pas leerlingen aan te nemen als zij twee afgestudeerden met studieschuld, aan een baan als piloot hebben geholpen.

Toegevoegd na 1 uur:
De afbetaaltermijn voor studieleningen is gesteld op 35 jaar. Maandelijks zal je een bepaald percentage van jouw inkomen voor de lening moeten aflossen en hoeveel dit percentage is, hangt af van wat je verdient. Een afgestudeerd docent betaalt bijv. over zijn inkomen 2% maandelijks terug. Iemand met een hoger bruto jaarinkomen betaalt ook een hoger percentage, het is echter gesteld op een maximum van 4%. Als piloot of tandarts, die in de hogere inkomensgroepen vallen, zal je dus 4% over het maandsalaris terug moeten betalen aan de lening.
8 jaar geleden
amc
8 jaar geleden
http://www.advalvas.vu.nl/nieuws/hoeveel-gaan-studenten-straks-aflossen
ronron1212
8 jaar geleden
Een beginnend piloot verdient helemaal niet direct een goed salaris.