Waarom kan je niet rechtstreeks van Nederland naar Australië vliegen?

Waarom moet 1 of 2 keer overstappen als je van Amsterdam naar Sydney wil vliegen? Kan het echt niet rechtstreeks?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Technisch gezien kan het rechtstreeks, een Boeing 777-200LR heeft er voldoende 'range' voor. Echter, het is erg inefficient, omdat je enorm veel brandstof mee moet nemen, en je verbruikt dus extra brandstof om die brandstof te vervoeren. Bijtanken tijdens een tussenstop is dus goedkoper. Toegevoegd na 4 minuten: Verder zou zo'n vlucht zo'n 18 uur duren, dan moet er ook nog eens voldoende bemanning mee, en natuurlijk eten en drinken.

Bij het beantwoorden van deze vraag is het goed om even het verschil verduidelijken tussen rechtstreeks en nonstop. Overstappen betekent dat je twee verschillende vluchten hebt, al dan niet met dezelfde maatschappij. Technisch kan het van hier naar Sydney wel rechtstreeks, want rechtstreeks betekent alleen maar: zonder overstap. Een rechtstreekse vlucht over zulke afstanden maakt nog steeds ergens een tussenlanding. Alleen een nonstop vlucht vliegt zonder tussenlanding. Nonstop vluchten zijn doorgaans beperkt tot de afstanden die het nog toelaten om alle stoelen te vullen. Anders pakt het voordeel van niet te hoeven tussenlanden erg duur uit. Momenteel hebben de langste lijndiensten ter wereld een vluchtduur van iets minder dan 17 uur. Er zijn weliswaar een paar vliegtuigtypen die al verder komen, zoals de Airbus A340-500, maar die zijn dan zo voor dat werk gespecialiseerd, dat het te weinig efficiënt zou zijn om daar Amsterdam-Sydney mee te gaan vliegen. Daarbij speelt mee dat het hier geen stedenpaar betreft waartussen alleen maar water ligt. Je vliegt over economisch interessante regio’s. Het is dan al gauw zinvoller om ook nog een luchthaven onderweg aan te doen. Van een rechtstreekse vlucht is dus sprake wanneer je met één en hetzelfde vliegtuig doorreist naar je bestemming. Vaak betekent dat dan nog wél een tussenlanding onderweg om bij te tanken, omdat de afstand te groot is om voldoende betalende lading mee te kunnen nemen. Het vliegtuig kan het zelf vaak wel, maar dan moet er zoveel brandstof mee dat niet alle stoelen bezet kunnen worden, want het vliegtuig heeft een maximum startgewicht, en bij echt volle tanks is het niet mogelijk ook alle stoelen te vullen met passagiers. De luchtvaartmaatschappij kiest er dan voor om meer ‘betalende lading’mee te nemen want dat is economischer ondanks de extra kosten van een tussenlanding. Voor het aantal passagiers naar heel verre bestemmingen is vanaf Amsterdam vaak überhaupt niet voldoende vraag om aan een regelmatige rechtstreekse vlucht te denken. Soms zijn zulke vluchten vanaf Londen, Parijs of Frankfurt nog wel interessant. Daarom ben je dan aangewezen op een vlucht vooraf naar zo’n verzamelpunt. Of je vliegt met een vlucht ineens naar het Midden-Oosten (of in een keer tot Singapore of zo), waar je dan overstapt op een andere vlucht van daar naar Australië.

Bronnen:
http://www.airport-technology.com/features...
https://en.wikipedia.org/wiki/Non-stop_flight

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100