Gebruikt een vliegtuig voor het taxien andere motoren dan voor het vliegen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
nee.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Eén van de redenen dat een vliegtuig geen andere motoren gebruikt is dat hij deze ook altijd tijdens de vlucht mee moet sjouwen. Om een heel vliegtuig te verplaatsen is nog best een zware motor nodig waardoor dit veelal geen economische oplossing is.
Cryofiel
9 jaar geleden
Hmm... wat dacht je van een wegwerpmotor, die je gebruikt om naar het begin van de startbaan te taxiën, en vervolgens afwerpt?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Dat zou kunnen. Kennelijk gebeurt het in de praktijk niet. Waarom niet ? Dat weet ik ook niet. Wellicht zou het teveel (=gevaarlijk) verkeer op en rond de startbaan opleveren. Maar dat is een gok.
Bordensteker
9 jaar geleden
Iets met wegwerpsystemen lijkt me geen bruikbare oplossing te kunnen inhouden. Het zou dan voor het binnentaxiën na de landing geen oplossing bieden, maar vooral de logistiek van het afwerpen en weer opruimen van die apparaten zie ik als een te groot praktisch bezwaar.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Op dit momen rijden er ook al van die autootjes rond op vliegvelden die een vliegtuig op sleeptouw kunnen nemen. Op dit moment zie ik ze alleen bij de pier en niet bij de start en landingsbanen. In principe zou je ze ook kunnen gebruiken bij het taxiën. Dan heb je het niet zozeer over een af te werpen motor, maar meer over een gewoon bemand trek-voertuig dat al reeds bestaat.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
De APU is een generator met een propeller om als een windmolen stroom op te wekken. Zéker géén motor om mee te taxiën !
Cryofiel
9 jaar geleden
APU = Auxiliary Power Unit

Het beste antwoord

Nee, dat zijn gewoon dezelfde motoren.

Toegevoegd na 1 minuut:
Tenminste, dat is nu het geval, er komen/zijn ook systemen met elektromotoren voor het taxien: http://www.safranmbd.com/systems-equipment-178/electric-green-taxiing-system/?lang=en
gvrox
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zelfde principe, andere fabrikant.
http://www.youtube.com/watch?v=tvHwaFwQ_LY
Bordensteker
9 jaar geleden
Tot nu toe gebruiken vliegtuigen inderdaad geen aparte motoren voor het rijden op de grond. Maar de techniek staat niet stil, en hier zijn twee interessante ontwikkelingen voorgesteld. Het systeem dat Archon noemt heeft het door de leasingconstructie het voordeel van geen kapitaalinvestering voor de gebruiker. Een nadeel zal blijken te zijn dat je in de winter op niet volledig geruimde platformen toch nog push-back tractoren nodig kunt hebben, en dat het ook taxiën dan niet goed op die neuswielaandrijving kan geschieden. Er rust namelijk maar een zeer klein deel van het totale gewicht op de neuswielpoot (denk aan vaak veel minder dan 10%), en de bereikbare aandrijfkracht zal op een gladde ondergrond dan erg beperkt blijken voordat de wielen door gaan slippen. Het systeem dat GVROX noemt vereist meer kapitaalinvestering en wellicht een veel langduriger omwisseltraject om de vliegtuigen één voor één met gewijzigde hoofdlandingsgestellen uit te rusten. Voor beide systemen geldt in deze moderne tijden het nadeel dat vliegtuigen meestal geen echt eigendom zijn van de luchtvaartmaatschappij. Dus moet de leasemaatschappij met de wijziging accoord gaan, en een niet-standaard vliegtuig is later vrijwel altijd minder goed onder te brengen bij een volgende klant. Dit nadeel is enigszins vergelijkbaar met het verschijnsel dat een wooncoöperatie vaak alle interieurverbeteringen uit een vrijgekomen woning gaat slopen om de woning weer standaard te maken. Ik ben benieuwd hoever dit een begaanbare weg zal blijken te zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt.

Andere antwoorden (1)

De meeste toestellen gebruiken beide motoren om te taxiën.
Echter zijn er een paar type toestellen die dit niet doen. Zo heb je vaak kleine turpoprops (DASH-8) die zet tijdens het taxiën vaak 1 van de 2 proppellors aan om geluids overlast te minderen en het brandstof verbruik te minderen. Het zelfde geld voor de toestellen met een 3e motor in de staart zoals de MD-11 deze willen vaak taxiën met 2 motors aan en wanneer ze vlak voor de baan staan zetten ze de 3e motor pas aan. Het probleem hierbij is dat het soms word vergeten om de 3e motor aan te zetten en is het al 1x gebeurd dat er dus 1 met 2 motoren wou opstijgen die uiteindelijk nog net voor het einde van de baan heeft kunnen stoppen. Ook willen de toestellen met 4 motoren eerst wegrijden met 2 motoren en tijdens het rijden de andere 2 starten om ook brandstof te besparen. Zoals ik al eerder had gemeld is het taxiën de grootste brandstof verbruiker voor vliegtuigen. Zo werkt de A-380 er al een paar Ton kerosine doorheen om alleen al bij de baan te komen. En het is ook een gigantische kostenvreter want alleen al naar de baan taxiën kost al gauw een paar duizend euro.
Lufthansa is momenteel bezig om een motor in het voorwiel te zetten zodat ze naar de baan kunnen rijden op die motor en dan pas bij de baan te motoren aan te zetten wat heel wat kan besparen maar dit is nog in ontwikkeling.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
Aan de mogelijkheid van aparte aandrijving op de wielen is in het antwoord van gvrox en een reactie daarop al aandacht besteed. Interessant, dat zeker. En uw aanvulling over het taxiën met een of meer motoren uitgeschakeld is hier ook relevant. De getallen die u noemt voor de kosten van het gewoon op de straalmotoren taxiën lijken me nogal hoog.
Het brandstofverbruik per uur tijdens taxiën is weliswaar niet gering, maar het is toch echt een stuk lager dan het verbruik tijdens het vliegen zelf hoor.
Alleen ga je dan wel vlot vooruit, en gezien de lage snelheden tijdens het taxiën kun je inderdaad niet taxiënd naar je bestemming rollen, want dan moet je onderweg echt nog bijtanken! Daarom heb ik even snel wat getallen op het internet nagetrokken. Dan kom ik met de huidige brandstofprijzen op een 320 euro voor een Boeing 777 op een niet bijzonder druk vliegveld, waar je niet echt lang moet wachten.
Laat het nou eens lang wachten zijn door de drukte, dan kom je misschien aan het dubbele.
Voor de grotere en zwaardere A380 (dat is tussen haakjes wel meteen het meest extreme geval omdat het het grootste en zwaarste passgiersvliegtuig is) zal het dan toch maar in enkele gevallen echt meer dan 1000 euro zijn, is nu even mijn zeer globale schatting.
Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik studeer momenteel Mass and Blance voor vliegtuigen en de alle processen er om heen en aangezien wij al aardig wat loadsheets hebben gemaakt met de daarop berekende Taxi fuel. En verder hebben wij op school ook toegang tot de site's voor het maken van de vliegplannen en daar staan toch duidelijk de gewichten van de taxi fuel op!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En de exacte prijzen van de brandstof zijn nergens te vinden want dit houd de maatschappij strikt geheim. Het zal zelfs zo zijn dat de ene maatschappij op het ene veld meer moet betalen dan op een ander veld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het taxiën met een of meerdere motoren uitgeschakeld tegenwoordig meer regel dan uitzondering. Bijna elk toestel kan en doet het dan ook. Is het niet voor het milieu dan wel om brandstof uit te sparen. Bv Iberia al in 2011 op O'Hare.
http://www.aviationpros.com/article/10467486/single-engine-taxi-program-will-reduce-emissions-and-save-fuel