Gebruikt een vliegtuig voor het taxien andere motoren dan voor het vliegen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Nee, dat zijn gewoon dezelfde motoren. Toegevoegd na 1 minuut: Tenminste, dat is nu het geval, er komen/zijn ook systemen met elektromotoren voor het taxien: http://www.safranmbd.com/systems-equipment-178/electric-green-taxiing-system/?lang=en

De meeste toestellen gebruiken beide motoren om te taxiën. Echter zijn er een paar type toestellen die dit niet doen. Zo heb je vaak kleine turpoprops (DASH-8) die zet tijdens het taxiën vaak 1 van de 2 proppellors aan om geluids overlast te minderen en het brandstof verbruik te minderen. Het zelfde geld voor de toestellen met een 3e motor in de staart zoals de MD-11 deze willen vaak taxiën met 2 motors aan en wanneer ze vlak voor de baan staan zetten ze de 3e motor pas aan. Het probleem hierbij is dat het soms word vergeten om de 3e motor aan te zetten en is het al 1x gebeurd dat er dus 1 met 2 motoren wou opstijgen die uiteindelijk nog net voor het einde van de baan heeft kunnen stoppen. Ook willen de toestellen met 4 motoren eerst wegrijden met 2 motoren en tijdens het rijden de andere 2 starten om ook brandstof te besparen. Zoals ik al eerder had gemeld is het taxiën de grootste brandstof verbruiker voor vliegtuigen. Zo werkt de A-380 er al een paar Ton kerosine doorheen om alleen al bij de baan te komen. En het is ook een gigantische kostenvreter want alleen al naar de baan taxiën kost al gauw een paar duizend euro. Lufthansa is momenteel bezig om een motor in het voorwiel te zetten zodat ze naar de baan kunnen rijden op die motor en dan pas bij de baan te motoren aan te zetten wat heel wat kan besparen maar dit is nog in ontwikkeling.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100