Wat gebeurt er als je "nee" antwoordt op de vraag of je zelf je koffer hebt ingepakt op een luchthaven?

Wanneer je alleen reist, word je (bijna) altijd bij de incheckbalie gevraagd of iemand de koffer voor jou heeft ingepakt, of dat iemand er bij kon nadat je hem al had ingepakt. Ook al is dit vaak niet het geval, antwoordt ik altijd gewoon "ja, ik heb het zelf ingepakt" om gedoe te voorkomen. Maar wat gebeurt er als je "nee, iemand anders heeft het voor mij ingepakt" antwoordt? Wordt dan meteen je hele tas onderzocht? Of is het meer een verklaring dat ALS je iets illegaals probeert te smokkelen dat alleen jij verantwoordelijk kan worden gesteld?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou het gewoon eerlijk zeggen. In het ergste geval wordt je koffer wat beter bekeken in de xray of wordt hij opengemaakt, maar met eerlijk zijn zal je nooit problemen krijgen.

Antwoorden (3)

Daar ga je vreselijk spijt van krijgen en je gaat in elk geval je vliegtuig missen.
Er kan dan namelijk in theorie van alles in je koffer zitten zonder dat je het weet. Tot springstoffen en wapens aan toe. Dat vinden de veiligheidsmensen geen succes.
Bovendien jaag je ze op kosten (als je koffer al in het vliegtuig zit moet ie er uit worden gehaald met alle vertragingen van dien).
Het staat ongeveer gelijk aan het roepen dat je een bom hebt.
Niet doen.
escape
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Nou... Als ik vertel dat ik mijn koffer onbeheerd heb achtergelaten en dat er in die tijd best een onbekende bij had gekund om er van alles in te stoppen, heb je helemaal gelijk. Maar als ik vertel dat mijn moeder mijn koffer voor mij heeft ingepakt omdat ik zelf mijn kleren niet kan uitzoeken, of zoiets - is dat ook reden voor alarm? Of als ik terugkom van vakantie, we staan met z'n tweeën bij de controle, ik vertel dat mijn reisgenote mijn koffer heeft ingepakt en zij bevestigt dat - is dat dan ook alarmerend?
escape
10 jaar geleden
Als je zelf de koffer niet hebt ingepakt, wordt je bagage gezien als die van 'iemand die niet meevliegt'. Dat wordt beschouwd als een dermate groot risico, dat deze bagage in principe niet het vliegtuig in kan.
Cryofiel
10 jaar geleden
Oké, in het geval van mijn moeder klopt dat. In het geval van mijn reisgenote vliegt degene die mijn koffer heeft ingepakt mee. Ze staat naast me bij de controle en ze zit naast me in het vliegtuig. Dat zou dan geen risico moeten zijn. Of zijn de voorschriften zo strikt dat ze hier geen rekening mee houden?
paulus811
10 jaar geleden
Zo erg als het hier wordt voorgesteld is het niet. Ik vlieg maandelijks en antwoord altijd dat mn vrouw de koffer heeft ingepakt. Als je op de vraag 'kan er iets in zitten wat niet van u is?' die dan volgt 'nee' antwoordt, is er niks aan de hand.
Cryofiel
10 jaar geleden
@paulus811, is je vrouw dan bij je (zoals mijn reisgenote in mijn voorbeeld), of is je vrouw thuis en vlieg jij zonder haar?
tinus1969
10 jaar geleden
Het punt is, dat jij als reiziger verantwoordelijk bent -en die verantwoording moet nemen- voor je bagage. Dus jij moet de tas hebben ingepakt; of weten wat er in zit.
Ik heb de indruk, dat de beveiligers die dit soort vragen stellen, niet alleen luisteren naar je antwoord zelf, maar ook naar je lichaamstaal en 'het totaalplaatje'. Dus als je er uit ziet als brave huisvader op zakenreis, en zegt dat je vrouw heeft ingepakt, komt dat anders over dan wanneer je er ziet als potentiële Syrië-ganger.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
volgens mij moet je gewoon je eigen koffer in pakken
veroorzaakt minder problemen en je weet wat je mee hebt, want als mijn moeder mijn koffer inpakt vergeet ze zowiezo iet en meestal is dat moeilijk te vinden in het buitenland
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat je in ieder geval je vliegtuig gaat missen lijkt me wel heel erg kort door de bocht.
Ja, hij zal extra goed worden gecontroleerd, maar meer als een paar minuten is dat ook weer niet.
tinus1969
10 jaar geleden
@Marius, helemaal niet 'kort door de bocht'. Dit soort dingen gebeuren wel degelijk.
Als je nee antwoord wordt jouw bagage gemarkeerd in de computers. Je krijgt dan een aantal extra vragen over wie en waarom. Waarschijnlijk gaat je bagage dan voor die het vliegtuig ingaat eerst door een uitgebreide controle waarbij zonder pardon eventuele sloten worden opengebroken. Eventueel kun je al voor vertrek door de marechaussee extra gecontroleerd worden

Ook wordt er een digitale aantekening gemaakt bij jouw persoon en heb je grote kans dat je bij aankomst in het buitenland door de grenspolitie uit de rij wordt geplukt.

Houdt er rekening mee dat je dit in ieder geval veel extra tijd gaat kosten en de schade van het missen van een vlucht niet vergoed gaan worden.

Toegevoegd na 5 minuten:
Wat eventuele smokkelwaar in je bagage betreft, hier ben je altijd zelf verantwoordelijk voor tenzij jij kunt bewijzen dat je echt niet wist dat het in je bagage zat.

Voor goederen die jij "gewoon" meeneemt zoals kleding, elektronica, sigaretten etc. geldt altijd dat je zelf verantwoordelijk bent. Ook als je over de invoerlimiet gaat of spullen bij je hebt die verboden zijn (bv namaak, wapens of beschermd).

Voor de zekerheid kun je dit nakijken op de site van de belastingdienst ( http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/campagnes/landingspaginas/prive/reizigers/reizigers )
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In principe zal jou bagage niet worden ingecheckt en kan het dus niet mee op de vlucht. In de praktijk zal een securety medewerker van de luchtvaartmaatschappij naar je toekomen en vragen of hij je koffer samen met jou mag controleren. Levert de controle geen afwijkende zaken op zal de koffer alsnog ingecheckt worden en mis je de vlucht niet. Indien je tijdens deze actie afwijkend of zelfs agressief gedrag vertoond zal de medewerker van de luchtvaartmaatschappij altijd de Koninklijke Marechaussee waarschuwen en komt deze " een praatje met je maken". Dan heb je dus wel een probleem.

Normaal gesproken zal je indien je op normale manier aangeeft dat je niet zelf de koffer hebt ingepakt ook normaal en vriendelijk behandeld worden. Het is immers geen strafbaar feit, het betekend alleen dat je niet zomaar kunt verklaren dat je zeker weet dat er verboden goederen in je bagage zitten. Dat weet je immers niet.

Informatie doorgeven aan buitenlands autoriteiten is onzin, indien de luchtvaartmaatschappij jou koffer niet vertrouwd gaat hij eenvoudig niet op de vlucht mee.
De vergelijking met het roepen dat je een bom hebt gaat ook niet op, dit wordt als strafbaar feit gezien (feitelijke bedreiging ) en dat zal van het niet zelf inpakken van je koffer nooit gesteld worden.

Al met al zal het vast wat extra tijd kosten maar indien je die hebt ga je gewoon met de vlucht mee. Het is uiteraard wel de toon de die de muziek maakt!