Kunnen in een verkeersvliegtuig zijwaartse G-krachten optreden?

Elk vliegtuig waarin ik ooit heb gevlogen, voert bij het maken van een bocht de rolbeweging zodanig uit dat je er bijna niets van merkt. De lokale versnellingskracht (zwaartekracht plus middelpuntzoekende kracht) staat dus continu loodrecht op de vloer van het vliegtuig.

Als we uitgaan van windstilte en geen neerstortgedrag, is het dan mogelijk zodanig met een verkeersvliegtuig te vliegen dat je als passagier een zijwaartse kracht ondervindt? Dat je dus tegen de wand wordt gedrukt, net als in een auto of een metro die een snelle bocht maakt?

Toegevoegd na 2 minuten:

Een andere verwoording van dezelfde vraag zou kunnen zijn:

Wordt de afwezigheid van zijwaartse krachten veroorzaakt door de manier waarop de besturingselektronica is ingesteld, of is dit een fundamentele eigenschap van een vliegtuig?

12 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een straaljager kan dit wel:
http://www.opticalworld.org/wp-content/gallery/luchtmachtdagen_1/f16-turn.jpg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan dit tegengaan bedoel ik*

Het beste antwoord

Ja dat kan.
Ik heb ooit in een zwever een "sliplanding" meegemaakt.
Dmv rolroeren en tegengesteld staartroer vliegt het vleigtuig dan schuin ipv recht in de wind met de neus. Gevolg is een deels zijdelingse afremming. (bedoeld om iets sneller hoogte te verliezen bij de landing zonder snelheids verhoging, een alternatief voor remkleppen open)

2: Alleen sturen met staartroer en mbv rolroeren vliegtuig "recht houden" waarmee je een bocht als in een auto krijgt.

3: Breng je vliegtuig in een horizontale rol (schroef), bij het beginnen en eindigen van die (stunt) rol heb je zijwaartse krachten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Aanvulling: Mijn ervaring in die zwever zegt dat die manoeuvre technisch ook met een verkeersvliegtuig kan.

Een piloot echter zal dit proberen te voorkomen omdat zijwaartse krachten minder prettig zijn voor passagiers en tevens de lading dan anders krachten op het vliegtuig uitoefent....maar of het prettig aanvoelde was eigenlijk niet je vraag, alleen of het kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Klopt, ik wilde weten of het technisch cq aerodynamisch mogelijk is. Dat een piloot (of de besturingselektronica) het probeert te voorkomen omdat anders teveel passagiers een core dump tentoon zullen spreiden, staat daar los van.
gvrox
12 jaar geleden
Geen core dumps in een vliegtuig toch, alleen bij een bus error ;)
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik weet niet hoe gevoelig jij bent, maar de laatste keer dat één van de andere passagiers zat te coredumpen, moest ik moeite doen om niet mee te gaan doen.

Andere antwoorden (2)

Geheel afhankelijk van meerdere factoren, Snelheid, Bocht angle, Type vliegtuig,

Immers een 737 die met 250 knots een reguliere bocht in gaat voel je bijna niets, Doe hetzelfde met een f16 met 1000 knots en ga zsm de hoek om, dan heb je je drukpak wel nodig hoor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
JA dat kan.
Wordt voorkomen door de manier waarop de (automatische) piloot vliegt.
Een gyroscoop meet de zijwaartse krachten op het toestel en op een turn en bank indicator kan je de aflezen hoeveel zijwaartse kracht er uit gevoerd wordt.
Als je onder een onder een bepaalde waarde blijft voel je bijna niks kom je daar boven dan ga je de g krachten voelen

Toegevoegd na 17 minuten:
En dat is half fout.
De gyroscoop geeft de richting van de bocht aan (turn) en de glazen buis met bal geeft de zijwaartse kracht aan (bank)