Kan de stroom in een vliegtuig uitvallen? Zo ja, wat merk je daarvan?
Ja: de stroom kan gedeeltelijk of geheel uitvallen. Dan gaat de normale binnenverlichting uit en werken de koelkast en de individuele beeldschermpjes niet meer. De hele boordkeuken zal uitvallen, maar de besturing en de motoren werken nog steeds.

Een aantal systemen zoals communicatie met de verkeersleiding en de hulpmiddelen om in de wolken blind te kunnen vliegen en de navigatie vallen stapsgewijs terug op minder functionaliteit en uiteindelijk noodstroomvoorziening. Dat zal in het uiterste geval een landing binnen een half uur wenselijk maken, omdat de accucapaciteit voor die systemen niet verder reikt. Maar met zicht op de grond kun je nog steeds blijven vliegen en op een geschikt vliegveld landen. De besturing blijft met tenminste basisfunctionaliteit werken, en je kunt ook nog het landingsgestel uitklappen en remmen.

Zoals je thuis meerdere stoppen hebt en wat kaarsen of een zaklantaarn, zo betreft een stroomuitval in een vliegtuig doorgaans een gedeeltelijke uitval, en als van een tweemotorig passagiersvliegtuig beide generatoren uitvallen (wat op zich al zeer uitzonderlijk is), dan heb je doorgaans nog het hulpstraalmotortje in de staart dat gestart kan worden en waar ook een generator op zit.
Er zitten overal reserves in de ontwerpfilosofie van vliegtuigen.
Bordensteker
2 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
+ Dikke plus voor de deskundige. Gek dat andere bronnen hier veel paniekeriger over doen.
gvrox
2 jaar geleden
Vergeet de RAT ook niet, https://nl.wikipedia.org/wiki/Ram_air_turbine