Werknemer van KLM, krijg je korting als je met KLM vliegt?

Stel je bent piloot bij KLM en je hebt vakantie. Je gaat op vakantie naar het buitenland met het vliegtuig en de maatschappij KLM krijg je dan korting of zoiets dergelijks?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
19.7K

Antwoorden (3)

Ja, Dat staat in hun arbeidsvoorwaarden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij de KLM hebben ze een zogenaamde IPB-regeling waarbij personeelsleden, hun partner en kinderen tegen een gereduceerd tarief kunnen reizen op basis van Indien Plaats Beschikbaar. Als het vliegtuig vol zit blijf je staan.
Verder is er een mogelijkheid tot companion travel, waarbij KLM-werknemers maximaal 2 vrij te kiezen personen kunnen meenemen op een ipb-reis.

Er zitten er nogal wat haken en ogen aan zowel de ipb-regeling en de companion travel. De ticket-prijzen op bijvoorbeeld Europa zijn slechts fractioneel lager dan een geboekte plaats op een low cost carrier. Op intercontinentale vluchten is het wel iets goedkoper dan een geboekt ticket, maar als er geen plaats is blijf je staan.
Het komt regelmatig voor dat ipb-reizigers meerdere dagen achter elkaar niet mee kunnen komen en als je dan in een ver oord zit, kan het ipb-reizen alsnog een zeer dure aangelegenheid worden.
Vandaar deze regeling in de KLM-volksmond I P Bedelen wordt genoemd.
11 jaar geleden
Iedere KLM werknemer in vaste dienst kan na 1 jaar IPB'en. Je mag familie of 2 keer iemand meenemen. Alleen als je een kennis meeneemt dan heb je minder kans om mee te komen vanwege een puntensysteem bij het toewijzen van de plaatsen. Op Europese vluchten scheelt het niet zo veel maar op intercontinentale vluchten wel. Met plaats wordt ook echt een zitplaats bedoeld zodat je dus ook op een jumpseat kan zitten. Da's op de klapstoel naast de steward(ess) tijdens de start en landing. Maar je kan ook op korte vluchten in een 747 in de cockpitcrew rest zitten. Da's op een oud model business class stoel achter de cockpit in een aparte ruimte waar je ook nog eens een stapelbed hebt. Of op een kapotte stoel waar de tafel of video van kapot is. Maar je kan ook , en dat vind ik de leukste, op de observer seat komen. Da's de derde of vierde (klap)stoel in de cockpit. Met een koptelefoon op zie en hoor hetzelfde als de piloten.
Via internet kan je trouwens ook tickets met korting boeken bij andere maatschappijen maar alleen voor jezelf en je gezin als ik het goed heb. Dat heb ik nog niet uitgeprobeerd.