Hoe kan het dat een vliegtuig in de lucht blijft?

Ik snap het gewoon niet, dat ding is zo gigantisch en zo zwaar... hoe kan zo'n bakbeest opstijgen en in de lucht blijven...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.8K

Het beste antwoord

De mens heeft eeuwen geprobeerd om als een vogel te kunnen vliegen. Sommige uitvinders hebben zich ook lelijk bezeerd bij hun experimenten met zelfgebouwde vliegtuigen. Toch is het ons ongeveer 100 jaar geleden gelukt. Toen werd het eerste vliegtuig gebouwd.

Een vliegtuig kan vliegen door handig gebruik te maken van luchtdruk. Wanneer de vleugel van het vliegtuig door de lucht gaat, splijt hij de luchtstroom. Een deel van de lucht gaat daardoor over de vleugel, het andere deel eronder. De vleugels hebben een bolle bovenkant en een platte onderkant. Daardoor gaat de lucht boven de vleugel sneller dan de lucht eronder.

Omdat lucht die zich sneller verplaatst een lagere druk heeft, is de luchtdruk onder de vleugel groter dan erboven. Deze druk duwt de vleugel omhoog en veroorzaakt ‘opwaartse kracht’ of de ‘lift’ waardoor een vliegtuig in de lucht blijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Op exact dezelfde manier als een klein ding in de lucht blijft.

Door voorwaartse snelheid te creeeren (via de straalmotoren) gaat lucht langs de vleugels. De vleugel is vlak van onder, en bol van boven. Daarom moet de wind sneller boven langs de vleugel als onder langs. Dit leidt tot onderdruk boven de vleugel, wat het vliegtuig van de grond 'trekt'