Krijgen landingsbanen op de luchthavens een andere nummer?

Hoi

Landingsbanen zijn genummerd volgens hun oriëntatie naar de magnetische pool, zou dat nummer niet steeds moeten veranderen aangezien de magnetische pool elke jaar zo'n 15 km verschuift?
Of heb ik het mis...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ja, dat komt inderdaad wel eens voor, zie http://phys.org/news/2011-01-tampa-airport-runways-renumbered-due.html . Maar "steeds" moeten veranderen is natuurlijk niet zo, 15km op zo'n afstand geeft geen groot verschil in hoek, maar als je al net op het randje zat dan maakt het op een gegeven moment wel uit.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ook op Schiphol en op Sint Maarten is dit ooit gebeurd.
gvrox
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, de Zwanenburgbaan op schiphol heet nu 18C-36C heette vroeger 19R-01L (toen nog R(echts) en L(inks) omdat de Polderbaan nog niet gebouwd was nu is het C(enter)