hallo, is het waar dat een vliegtuig op grote hoogte op volle snelheid moet vliegen,en de vleugels weinig lift hebben, krijg je dan meer luchtzakken??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (4)

De luchtdichtheid (atmosfeer ) zal minder zijn op grote hoogte en dus zal er idd minder lift zijn. Maar dat staat m.i. los van het aanwezig zijn van luchtzakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op grote hoogte is de lucht uiteraard ijler, dus dat betekent dat je een grotere voorwaartse snelheid moet hebben voor de zelfde lift op kleinere hoogte, maar dit heeft geen invloed op luchtzakken want die worden meestal veroorzaakt door turbelente lucht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De antwoorden hierboven zijn ten dele correct.
Daar de lucht ijler is heb je minder vermogen nodig om vooruit te komen, Een vliegtuig zal ook nog eens tegenwind kunnen hebben of wind mee.
Het geheel is dus een combinatie van factoren, maar volle snelheid is niet nodig.
Tegenwoordig vliegt men ook iets minder snel alleen al vanwege brandstof besparing
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, da's niet waar!
Een straalvliegtuig ondervindt minder luchtweerstand naarmate het hoger gaat vliegen. Een tweede aspect: Op grote hoogte is veel minder zuurstof aanwezig dan op het aardoppervlak. Dus des te hoger wordt gevlogen, des te minder zuurstof er is en da's gunstig voor vliegtuigen. Een straalmotor heeft namelijk lucht (of eigenlijk de zuurstof dáárin) gemengd met kerosine nodig om tot een goede ontbranding te komen. Is er veel zuurstof aanwezig,
dan moet er veel kerosine met veel lucht gemengd worden. Is er minder zuurstof, dan is er minder brandstof nodig. Dat betekent dus dat een vliegtuig op grote hoogte minder verbruikt en veel zuiniger vliegt. Het levert soms wel meer dan vijftig procent op dan wanneer het laag zou blijven vliegen. De 'trottle' kan dus terug....