Je mag vliegen met gips, maar er zijn wel een aantal voorwaarden aan verbonden. Helemaal precies weet ik het niet, maar er moet uitgesloten worden, dat het ingegipste lichaamsdeel zodanig op kan gaan zwellen door de drukcabine, dat de bloedsomloop afgesneden wordt.
Je moet dus niet vlak na het breken van het been ( in dit voorbeeld), als er dus nog zwelling optreedt, ingegipst zijn, tenzij er een soort spleet in het gips is, waardoor er ruimte is voor het opzwellen.
Voor precieze informatie zou ik me in verbinding zetten met bijv. de Medische Dienst van de KLM, zodat je precies op de hoogte bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je denkt aan het aantal gipsvluchten ieder jaar zou ik zeggen: Ja dat mag.
Als ik bedenk dat je met dat gipsbeen extra ruimte nodig hebt, zou ik zeggen: Neem contact op met de vliegmaatschappij
13 jaar geleden
Ja dat mag,
Je hoort ook wel eens dat mensen drugs in het gips verstoppen,.
ik heb een krantenbericht gevonden :

Drugs verstopt in gipsbeen
Op Schiphol werd een vrouw aangehouden door de marechaussee voor smokkel van drugs. Op zich geen opmerkelijk nieuws, ware het niet dat de vrouw 1.5 kilo cocaine had verborgen in het gips om haar been. De vrouw deed voor een gebroken been te hebben, maar gedroeg zich verdacht. Zij liet twee kwitanties van doktersrekeningen zien, maar die waren vals. Nadat een drugshond kwam snuffelen bij haar en niet alleen gips rook, werd zij overgebracht naar het ziekenhuis. Daar werden röntgenfoto's van haar been gemaakt en men kwam tot de conclusie, dat het been niet gebroken was. De cocaïne kwam aan het daglicht, nadat men het gips van haar been had verwijderd
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Ja natuurlijk dat mag. echter niet als piloot. Alleen van te voren even melden dan krijg je assistentie en worden de nodige voorzieningen getroffen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat mag, een kennis van me heeft dat recentelijk meegemaakt. Gips zat er pas 2 dagen om. Ze houden er in het vliegtuig rekening mee, als het kan krijg je een ruimere plaats. Hoef je niet vooraf aan te melden. Bij een nooduitgang mag je met gips niet zitten.

extra info: Ook met een rolstoel mag je gewoon vliegen. Als je meer dan 7 maanden zwanger bent mag je wel vliegen, maar dat wordt wel afgeraden. Jonger dan 16, dan mag je niet bij de nooduitgang zitten.