Hoe taxiet een propellorvliegtuig?

Ik was in Puerto del Rosario, op het vliegveld. Daar zag ik hoe een vliegtuig met straalmotoren van de gate vertrok: het vliegtuig werd met zo'n "vliegtuigsleepauto" naar achteren geduwd, weg van de gate, en een kwart slag gedraaid; daarna werd de sleepauto afgekoppeld en taxide het vliegtuig op eigen kracht vooruit, richting startbaan.

Daarna vertrok een propellorvliegtuig. Tot mijn verbazing had dat géén sleepauto nodig: het reed op eigen kracht weg van de gate, en wel achteruit! Geheel op eigen kracht reed het achteruit, draaide het een kwart slag, en reed het toen ogenblikkelijk vooruit richting startbaan.

Straalomkeerders zijn niet mogelijk bij een propellorvliegtuig. Hooguit kun je de invalshoek van de propellorbladen veranderen.

Toen het volgende propellorvliegtuig vertrok, keek ik dan ook goed naar de propellors. Ik kon echter geen "flip" van de invalshoek zien op het moment dat het vliegtuig van achteruit taxiën overging naar vooruit taxiën.

Vandaar mijn vragen:

--  Hoe taxiet een propellorvliegtuig? Komt de voortstuwing van de propellors, of zit er toch een (zware) aandrijving die direct de wielen aandrijft?

--  Als het taxiën op de propellors gaat: hoe wordt de richting van de stuwkracht omgekeerd zodat het vliegtuig zowel vooruit als achteruit kan taxiën?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het gaat inderdaad met de stand van de propellor-bladen; omdat zo'n propellor nogal snel draait kun je niet (of moeilijk) zien wanneer de stand verandert.

Bronnen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Thrust_revers...

Gewoon door de voortstuwing van de propeller. "Propellervliegtuigen genereren zoals al eerder aangegeven, reverse thrust door het draaien van de propellerbladen naar de negatieve, omgekeerde stand. Deze propellers noemt men controllable pitch propellers. Hiermee wordt de lucht naar voren gestuwd in plaats van naar achteren." Hierdoor kunnen ze dus naar achteren rijden. Doordat de propeller draaide zag jij waarschijnlijk niet dat deze hoek veranderde, maar dit is toch wel zo geweest.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Straalomkering

Leuke vraag. Antwoord: Dit zal niet elk propellor vliegtuig kunnen. Alleen als de propellor een "variabele spoed" heeft en dus ook naar een negatieve spoed gedraaid kan worden zal het vliegtuig zelfstandig achteruit kunnen rijden. Ook voor remmen kan die negatieve spoed gebruikt worden. Zelfs voor de modelbouw heb ik al eens een dergelijke propellor aangeboden gezien...was alleen duur.

Bronnen:
http://leonardo-in-flight.nl/Arrogantie%20...

Dit zal je alleen bij grotere turboprops zien. Kleinere zoals cessna's en zo kunnen dat niet. Overigens nog link, daar ze geen enkel zicht hebben en alles blind doen. Men taxiet dus met propellor kracht en stuurt met het neuswiel. Overigens zijn dat geen vliegtuigslepers maar pushback trucks. Vliegtuigslepers zijn er ook maar die brengen die kisten bijvoorbeeld van Schiphol oost naar centrum of van de parkeer plaatsen (Buffers) naar de gates.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100