Welke baan is de zogeheten 'stormbaan' van Schiphol?

Weet jij het antwoord?

/2500

De Buitenveldertbaan; zie de bron.

Bronnen:
http://www.vlieghinder.nl/nieuws/artikel/K...

Het ligt er maar aan welke storm. Schiphol heeft door het spitsuren-effect samenhangend met het relatief grote aandeel van de overstappende reizigers gedurende een groot deel van de dag drie banen tegelijk nodig: hetzij twee landingsbanen en één startbaan, hetzij één landingsbaan en twéé startbanen. Voor de meeste dagen gaat dat perfect: dan worden de drie noord/zuid geörienteerde banen gebruikt als de wind duidelijk globaal in die richting staat, en op dagen met weinig wind zijn er varianten die qua geluid nog meer voorkeur genieten. Bij harde wind en storm moet echter (ruwweg) met de neus in de wind gestart en geland kunnen worden. Wat dus met noordelijke of zuidelijke winden helemaal geen probleem is. En ook met zuidwesten- en westenwinden is daar nog wel aan te voldoen, al zijn er dan soms maar twee banen meer geschikt. Of het zijn er nog wel drie, maar die liggen dan zo dat de vliegtuigen op de ene baan hinderlijk zijn voor wie er op één of beide andere banen bezig zijn. Dus minder vliegtuigen per uur, en in het uiterste geval met zeer harde vlagerige wind en veel neerslag die het zicht beperkt wordt er dan soms nog maar op één baan gevlogen. Die kun je dan stormbaan noemen, en het betreft dan bij lang aanhoudende zuidwesterstorm vooral baan 24. Maar vaker is het dan een combinatie van 24 met 27 en 22. Met aanvliegrichtingen over het centrum van Amsterdam voor 24 en 22, die normaal weinig tot niet voor naderingen uit die hoek gebruikt worden. Dus dan komt Schiphol in het nieuws, zowel vanwege de algemene aandacht voor de storm als door het capaciteitsverlies en de geluidsoverlast op plaatsen waar men anders niet zo laag met zoveel lawaai overkomt. In mijn reactie op de vraag heb ik duidelijk gemaakt dat er lang geleden een baan was (baan 32) die eigenlijk alleen bij zware noordwesterstorm ideaal was. Maar daar is dan geen geschikte combinatie met een tweede baan bij mogelijk, en alhoewel het dus voor een noordwester typisch dé stormbaan genoemd had kunnen worden, heeft deze eenling om praktische redenen “het veld moeten ruimen”! Terwijl het toch vaker lang uit het noordwesten stormt dan pal uit het westen. Mijn antwoord is dus dat het begrip stormbaan wel vaak op de Kaagbaan 24 zal slaan, maar er zit meer aan vast dan je zou denken. Er is goede informatie beschikbaar op de site van het Bezoekers Aanspreekpunt Schiphol (BAS): http://www.bezoekbas.nl/ Onder andere bij “Uitleg/ informatie > Informatie > Banenstelsel > Start- en landingsbanen”

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100