waarom wordt/kan er geen hekwerk cq gaas geplaatst bij de inlaat van een vliegtuigmotor,??? aangaande vogelschade.

dank u !

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Wat voor hek of gaas je er ook voor plaatst, het zal altijd de luchtinstroom verstoren. Bij de bouw van een vliegtuig is alles precies op elkaar afgesteld, dus ook de luchtinvoer en de motor. Als het om die reden alleen niet zou kunnen, zouden er nieuwe vliegtuigen ontworpen moeten worden.

Maar een veel belangrijkere reden dat het niet kan, is dat vogels dan tegen dat gaas blijven "plakken" door de enorme kracht van die instromende lucht. In dat geval raakt de luchtinstroom helemaal van slag, en kan leiden tot slecht functionerende of uitvallende motoren. Zoiets zal meer risico's geven voor de veiligheid, dan een stuk of 10 vogels die worden vermalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed!! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zeer begrijpelijk, dank u voor de moeite.

Andere antwoorden (2)

De kans is groot dat zo'n zwerm vogels dan als gehakt alsnog in de motor verdwijnt. Van een kilootje of honderd gehakt raakt een straalmotor evengoed van slag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vogel gaat niet zozeer dood van de motor maar eerst door de klap van de snelheid. Die vogel plet evengoed wel als hij tegen zo een gaashek klapt en het verstoort de luchtstroom veel te veel.

Overigens is niet elke birdstrike direct een motorstoring. Ik werk op de luchthaven en regelmatig is er een vogel in een motor gekomen en die moet dan even: weggehaald worden. (BAH)

Ik heb het marokkaanse vliegtuig bekeken van dichtbij destijds en daar was niet enkel de motor een probleem (Alhoewel die echt aan gort was) maar ook op nog zeker 7 andere plekken was grote schade en gaten.

Achterop zat een gat in het staarstuk. Er zaten deuken in de voorkant vleugels. Aan de andere motor zat een deuk op nog geen 20 cm van de inlaat!!!. En voorop zaten deuken in de romp, Er was zelfs een gans door de klep van de banden gegaan.
Ik heb nog foto's ervan.