De 'black box' van een vliegtuig overleeft bijna altijd alles. Waarom wordt het hele vliegtuig dan niet van hetzelfde materiaal gemaakt?

Dit vroeg ik mij gewoon af.. een beetje naar aanleiding van de eerdere crash van het Turkisch Airlines toestel en de berichtgeving hierover.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Inderdaad onmogelijk door het gewicht en de afmeting. Maar stel dat het zou kunnen en je niet door het vliegtuig stuitert omdat je stevig vast zit in je stoel, werkt het niet. Je organen blijven naar voren gaan als je lijf stopt met bewegen (bij het neerstorten) en gaan kapot tegen je ribbenkast. Je zult direct overlijden aan interne bloedingen. Maar goed - het kan dus sowieso al niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het materiaal is te duur
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dan zou hij te zwaar worden om het rendabel te houden en zelfs als je hem zou laten vliegen en hij zou crashen dan gaan de weekdiertjes die erin zitten wel kapot
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een blackbox is 'verpakt' in ongelooflijke zwaar metaal en isolatiemateriaal. Een vliegtuig is erop gebasseerd zo licht mogelijk te zijn, net als vogels. Als het hele vliegtuig van zo zwaar metala gebouwd zou zijn zou het zonder ongelooflijk sterke moter niet op kunnen stijgen. Een dergelijk sterke moter heeft veel brandstof nodig en veel brandstof is slecht voor milieu en de ticketprijs. Vandaar dat alleen de blackbox zo stevig is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dan zou het vliegtuig zo zwaar worden dat het niet meer van de grond komt
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De blackbox is veel kleiner dan een vliegtuig, waardoor als je nog mensen in het vliegtuig kwijt wil het matiriaal ongelofelijk dik moet zij, waardoor het uiteraard te zwaar wordt.
Omdat het zwaarder wordt heb je een sterkere motor nodig = meer brandstof = meer beveiliging = zwaarder = sterkere moter enz enz waardoor het vrijwel onmogelijk is om met een kerosine motor te realiseren.
Tevens is de vierante vorm van de 'box' uitzichzelf veel sterker en stabieler, een vliegtuig moet gestroomlijnt zijn, wat eern vierkant dus niet is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tevens zijn er twee en zitten ze in de staart, waar de klap het minst is.
Daarbij komt dat het ook niet zoveel zin heeft, als je erin zit en het zou heel blijven, zou je door de klap toch zo hard door het vliegtuig heen vliegen dat je alsnog dood bent.