Hoe weet een piloot van een traumaheli waarhij exact moet landen?

Het is nou niet bepaald het geval dat dat vanuit de lucht gezien duidelijk gemarkeerde vliegvelden zijn.
Toch moet het veilig zijn én ook nog dichtbij het slachtoffer.

Gaat dat op zicht ? Of krijgt de piloot een adres, of een GPS locatie ?
En wie bepaalt de landingsplaats? Het lijkt dat het uitzoeken daarvan ook enige ervaring vereist en die zal op de grond niet vaak aanwezig zijn, verwacht ik.

Kortom: wat komt er allemaal bij kijken om zo'n traumahelikopter aan de grond te krijgen?

Inekez1
een jaar geleden
Juist vanuit de lucht heb je een goed overzicht van open plekken. De piloot is getraind om een geschikte plek te vinden. Vaak landt een trauma heli op een weiland, sportveld of ander ruim grasveld, maar als het niet anders kan is soms een plein of stuk afgezette snelweg bruikbaar. Er is dan altijd wel al politie op de grond aanwezig om te zorgen dat er geen omstanders of verkeer te dicht bij de heli komen.

Het beste antwoord

Op deze website https://www.anwb.nl/maa/vliegoperatie/traumahelikopter-inzet vind je er deze informatie over:

'Na de melding via de pieper gaat de piloot direct naar de helikopter en start de motoren op. De verpleegkundige voert het adres in in het navigatiesysteem. Als het hele team in de helikopter zit, vertrekt het team naar de inzetlocatie.

(...)

De piloot is verantwoordelijk voor de keuze van de landingsplaats. Bij de inzetlocatie bepaalt de piloot door middel van een verkenningsronde welke landingsplaats geschikt is. Bij daglicht moet de landingsplaats minimaal 25x25 meter zijn, in het donker minimaal 25x50 meter. Als de piloot in het donker op een onbekende locatie landt, doet hij dit veelal aan de rand van aaneengesloten bebouwing.'
een jaar geleden