DE vertrektijd van een vliegtuig is, als het teruggeduwd gaat worden van de gate, nadat de blokken van het neuswiel weggehaald zijn.
Dus brug eraf, deuren dicht, passenger informationlist en loadsheet aan boord, alle passagiers en bagage aan boord, deuren en vrachtluiken dicht, en de pre flight checklist door de piloten in de cockpit gelezen, gedaan en klaar.
Tijdens de pushback worden de motoren gestart, en gaat het cabinepersoneel het flight safety 'ballet' opvoeren, of de film wordt gedraaid, de cabine wordt gecheckt (deuren en noodluiken vrij van alle handbagage, alle stoelriemen vast, niemand meer op de toiletten, bagagebakken goed dicht, galleygordijnen en afscheidingsgordijnen in de cabine vastgezet), daarna wordt de galley (boordkeuken) gecheckt of alle containers en trolleys goed vast staan, en dan gaan ook zij zitten voor de start. Hier doen ze dan hun 30 second review : nog even goed door hun hoofd laten gaan wat de noodprocedures zijn voor de specifieke deur waar ze bij zitten.
De tijden die gehanteerteerd worden zijn dus 'off blocks' (die rubberen dingen die voor en achter de neuswielen liggen gaan weg - de blocks), en de volgende tijd is 'airborne' - als de vliegtuigwielen los van de grond komen tijdens de start van het vliegtuig. Tussen off blocks en airborne is dus de taxi-tijd en het evt. wachten op je beurt om op te mogen stijgen. (en als je pech hebt het de-icen van de vleugels en de staart, in deze tijd van het jaar : het ijs- en sneeuw-vrij spuiten)