waarom heeft een vliegtuig geen parachute zoals de apollo

Je zou wellicht een hoop ongelukken kunnen voorkomen als een vliegtuig kon landen met een parachute in geval van nood.
hiervoor moet wel de voorwaartse snelheid wat omlaag, maar dit lijkt me theoretisch toch een mogelijkheid

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (6)

Ik vrees dat daar geen ruimte voor is in het vliegtuig. Dan zou je boven de stoelen ergens een ruimte moeten hebben waar je die parachute opbergt, met de mogelijheid dit uit te klappen als dat nodig is. Overigens heb je wel een veel grotere parachute nodig dan bij de apollo, en die zal waarschijnlijk weer te zwaar zijn om mee te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt een hele hoop parachutes nodig om een vliegtuig eerst af te remmen, en dan zachtjes te laten landen. Dat kost enorm veel gewicht, en een heel zware ophangconstructie. Verder moeten de parachutes zo zijn gemaakt dat het opengaan niet wordt gehinderd door de vleugels of de romp.

Dat kost veel gewicht dat bij elke vlucht moet worden meegezeuld. Dat is zo duur, dat het niet wordt gedaan.

Daarnaast is vliegen per kilometer al zo veilig, dat deze investering nauwelijks rendabel is. Je moet je namelijk bedenken dat de meeste vliegongevallen niet komen doordat een vliegtuig domweg uit de lucht valt. Veel vaker gaat er iets mis bij de start of bij de landing, en dan helpen parachutes niet. Ook vliegen vliegtuigen wel eens tegen een bergwand aan. Dan helpen parachutes ook niet. Ook een blikseminslag voorkom je niet met parachutes.

Dus: enorme investeringen, heel weinig nut.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weer prima verwoord!+1
AWM
14 jaar geleden
=1. Met 'één detail: Blikseminslagen hoeven niet voorkomen te worden, die richten geen schade aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmm interessant thema voor een nieuwe vraag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blikseminslagen *hoeven* geen schade aan te richten. Of dat altijd gegarandeerd is, durf ik niet te zeggen. Ik ben benieuwd naar de antwoorden op
http://www.goeievraag.nl/vraag/flits.18737
Bij straal motoren is het sowieso niet handig de motor uit te zetten. En als je dan bedenkt hoeveel vierkante meter doek je nodig hebt voor een parachute die nut heeft. Al met al niet handig want hij zou gewoon meteen verbranden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mwoch, *als* je al tijd genoeg hebt om je parachutes uit te werpen, heb je ook tijd genoeg om de motoren uit te zetten.
Alleen voor lichte vliegtuigen (ULV) zijn er parachutes.
Voor straalvliegtuigen is het niet handig (zie de bovenstaande antwoorden).

http://www.tc.gc.ca/civilaviation/systemsafety/newsletters/tp185/2-04/parachutes.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De apollo capsule was een tamelijk klein object met een gewicht van rond 5500 kg en die had zonder parachutes helemaal geen zweef vermogenMaar daar waren al behoorlijke parachutes voor nodig..Laat staan een passagiers vliegtuig., en vliegtuigen kunnen temninste zelf nog naar beneden zweven zoals jaren terug een jubojet bij de azoren.Die zweefde een kilometer of 300 zonder motor vermogen naar de landings baan.Wat voor meer waarde parachutes zullen geven kan ik me niet voorstellen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
alleen al vanwege het gewicht van een vliegtuig is het onmogelijk om dit aan parachutes veilig te laten dalen, een groot verkeersvliegtuig weegt meer dan 100 ton,zonder passagiers en om een zo groot gewicht aan een parachute te laten dalen heb je minstens een ha doek nodig waarbij dat doek ook nog vele malen sterker zou moeten zijn als de bestaande parachutes, verder als zo'n gevaarte naar beneden komt onbestuurbaar en oncontroleerbaar zal het ergens neerkomen,vemoedelijk daar waar mensen wonen en dus alsnog vele slachtoffers maken op de grond.