Mag een piloot zelf zijn koers wijzigen om door een gat in de wolken te vliegen?

Zowel bij het stijgen als bij het landen was er een flink wolkendek, met veel grote bloemkoolachtige pluizenbollen. Slechts hier en daar was een gat in de bewolking.

De piloot vloog in beide gevallen precies door zo'n gat.

Dat is natuurlijk veiliger, en fijner voor de passagiers - maar hoe doet de piloot dat? Hij krijgt immers een koers voorgeschreven van de verkeerleiding, en daar heeft hij zich aan te houden.

Mag een piloot binnen bepaalde marges van de voorgeschreven koers afwijken om door een gat in de bewolking te vliegen? Weet de verkeersleiding ook waar de gaten zitten en leiden ze de piloot precies naar zo'n gat? Of ziet de piloot een gat, en vraagt hij dan de verkeersleiding toestemming om zijn koers te verleggen?

Of gaat het nog weer anders? Dat het toeval was, kan ik me nauwelijks voorstellen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een piloot is ten allen tijde verantwoordelijk voor het vliegtuig en passagiers. In cumulus bewolking, die paddestoelen dus, kunnen zeer sterke verticale winden voorkomen. Alleen al daarom zal een piloot die cumulus proberen te vermijden. Dit zal wel altijd iom de verkeerstoren plaats moeten vinden. En uiteraard weet de verkeerstoren dat ook. Er zijn wel gewonden gevallen (onder passagiers) in vliegtuigen als die ineens in die verticale luchtstromingen terecht komen.

nee de piloot mag niet het gat zelf kiezen..stel dat er een vliegtuig gaat landen en die ziet ook dat gat en denkt hetzelfde dan is er wel een probleem.. ik vlieg veel en ook met veel bewolking maar de piloot vliegt gewoon door de wolken met enige trillingen en schudden maar dat duurt maar kort, dan zit hij erboven.

Nee, Eigenlijk lopen er duizenden wegen door de lucht Deze wegen lopen van radar naar radar. Zou je afwijken loop je het risico om een botsing te forceren. Wel gebeurt het vaak dat een piloot aanpassing van hoogte vraagt. Afhankelijk van de mogelijkheden krijgt hij daar wel of geen toestemming voor. Overigens is het niet "even" een gaatje in een wolk pakken, Zo wendbaar zijn passagiersvliegtuigen niet Het is meer hoge of lage drukgebieden willen vermijden. Wel kunnen hele kleine toestellen die onder de 1500 feet vliegen redelijk op zicht zelf bepalen wat ze doen. Tenzij in regio's waar het onder ATC staat

het is niet geheel toevallig dat het vliegtuig precies door het gat in de wolk vloog. ik heb laatst gelezen in de Quest, dat als een vliegtuig door een wolk vliegt, er een gat ontstaat in de wolk. als er een vliegtuig is geweest die ongeveer de zelfde route vloog als het vliegtuig waar jij in zat, is het niet raar dat jouw vliegtuig door het gat vloog. maar om terug te komen op het verhaal, vliegtuigen vliegen dus vaste routes, en het is dus gedeeltelijk toeval dat jouw vliegtuig door een gat vloog.

Bronnen:
Quest

Misschien kan je je vraag stellen aan een echte luchtverkeersleider! Je kan ze vinden op luchtverkeersleider.nl en op facebook!

Juist bij stijgen en landen is de route die een vliegtuig moet nemen zeer strikt en zal een wolk bijna nooit reden tot een 'reroute' zijn. Op kruishoogte is het echter wél normaal om langs slecht weer te vliegen en kan het zijn dat een vliegtuig honderden kilometers van de oorspronkelijke route afwijkt. Dit is uiteraard wel in nauw overleg met de luchtverkeersleiding.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100