Mag een piloot zelf zijn koers wijzigen om door een gat in de wolken te vliegen?

Zowel bij het stijgen als bij het landen was er een flink wolkendek, met veel grote bloemkoolachtige pluizenbollen. Slechts hier en daar was een gat in de bewolking.

De piloot vloog in beide gevallen precies door zo'n gat.

Dat is natuurlijk veiliger, en fijner voor de passagiers - maar hoe doet de piloot dat? Hij krijgt immers een koers voorgeschreven van de verkeerleiding, en daar heeft hij zich aan te houden.

Mag een piloot binnen bepaalde marges van de voorgeschreven koers afwijken om door een gat in de bewolking te vliegen? Weet de verkeersleiding ook waar de gaten zitten en leiden ze de piloot precies naar zo'n gat? Of ziet de piloot een gat, en vraagt hij dan de verkeersleiding toestemming om zijn koers te verleggen?

Of gaat het nog weer anders? Dat het toeval was, kan ik me nauwelijks voorstellen.

Picture for question
13 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welkom terug!
Cryofiel
13 jaar geleden
Dank je! Dat vliegen blijf ik trouwens maar driedubbel niks vinden. De hele tijd in een krappe stoel waar je je benen niet kwijt kunt. Een gemiddelde snelheid van Istanbul naar huis van slechts 150 km/u. Kunnen we geen hogesnelheidstrein aanleggen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
te lange benen ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
150 km/u??? Heb je een prive-cessna' tje gehuurd ofzo?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De afstand Schiphol-Istanbul is zo'n 2200 kilometer. Als jouw verhaal klopt, dan was het dus zo'n 14,5 uur vliegen?? In diezelfde tijd vlieg je naar Indonesie
Cryofiel
13 jaar geleden
Eh, rekenfoutje - moet 180 km/u zijn. Dat is dan wel van deur tot deur. 1 uur met de taxi naar het vliegveld.
2 uur wachten op het vliegveld.
4,5 uur vliegen.
0,5 uur taxiën.
1 uur wachten tot eindelijk de bagage verschijnt.
1 uur in de rij voor te weinig douanecontroleurs.
1 uur lopen, wachten en transfer naar parkeerterrein.
1 uur autorijden. Ik wil een hogesnelheidstrein!
Cryofiel
13 jaar geleden
@Fargh, nee, te krappe stoelen. De omgeving moet zich aan de mens aanpassen, niet andersom! Ik ben niet te lang voor een oud bed - dat oude bed is te kort voor mij. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgende keer toch maar gewoon op vakantie naar Zeeland Cryo :)
Cryofiel
13 jaar geleden
Het deel met het vliegtuig ging inderdaad sneller. Maar dat was maar een deel van de tijd. De meeste tijd van de reis stond ik ongeveer stil. Stilstaan is erg slecht voor je gemiddelde snelheid. 2200 km in 12 uur - dat is toch echt zo ongeveer 180 km/u.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En je denkt het met de trein sneller te kunnen? Dan moet je ook eerst naar het station. De trein stopt onderweg geregeld. Treinen en grensovergangen kosten ook tijd en dan moet je ook nog van het station weer terug naar huis... Ik denk al met al dat dat niet heel veel uitmaakt.

Het beste antwoord

Een piloot is ten allen tijde verantwoordelijk voor het vliegtuig en passagiers. In cumulus bewolking, die paddestoelen dus, kunnen zeer sterke verticale winden voorkomen. Alleen al daarom zal een piloot die cumulus proberen te vermijden.
Dit zal wel altijd iom de verkeerstoren plaats moeten vinden. En uiteraard weet de verkeerstoren dat ook.

Er zijn wel gewonden gevallen (onder passagiers) in vliegtuigen als die ineens in die verticale luchtstromingen terecht komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

nee de piloot mag niet het gat zelf kiezen..stel dat er een vliegtuig gaat landen en die ziet ook dat gat en denkt hetzelfde dan is er wel een probleem..
ik vlieg veel en ook met veel bewolking maar de piloot vliegt gewoon door de wolken met enige trillingen en schudden maar dat duurt maar kort, dan zit hij erboven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat een onzin deze min, maak even duidelijk waarom dan...
Nee,
Eigenlijk lopen er duizenden wegen door de lucht
Deze wegen lopen van radar naar radar.
Zou je afwijken loop je het risico om een botsing te forceren.
Wel gebeurt het vaak dat een piloot aanpassing van hoogte vraagt. Afhankelijk van de mogelijkheden krijgt hij daar wel of geen toestemming voor.

Overigens is het niet "even" een gaatje in een wolk pakken, Zo wendbaar zijn passagiersvliegtuigen niet
Het is meer hoge of lage drukgebieden willen vermijden.

Wel kunnen hele kleine toestellen die onder de 1500 feet vliegen redelijk op zicht zelf bepalen wat ze doen.
Tenzij in regio's waar het onder ATC staat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is niet geheel toevallig dat het vliegtuig precies door het gat in de wolk vloog.
ik heb laatst gelezen in de Quest, dat als een vliegtuig door een wolk vliegt, er een gat ontstaat in de wolk.

als er een vliegtuig is geweest die ongeveer de zelfde route vloog als het vliegtuig waar jij in zat, is het niet raar dat jouw vliegtuig door het gat vloog.

maar om terug te komen op het verhaal, vliegtuigen vliegen dus vaste routes, en het is dus gedeeltelijk toeval dat jouw vliegtuig door een gat vloog.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien kan je je vraag stellen aan een echte luchtverkeersleider! Je kan ze vinden op luchtverkeersleider.nl en op facebook!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist bij stijgen en landen is de route die een vliegtuig moet nemen zeer strikt en zal een wolk bijna nooit reden tot een 'reroute' zijn. Op kruishoogte is het echter wél normaal om langs slecht weer te vliegen en kan het zijn dat een vliegtuig honderden kilometers van de oorspronkelijke route afwijkt. Dit is uiteraard wel in nauw overleg met de luchtverkeersleiding.