Hoe weten onderzoekers of er bij een vliegtuigcrash een onderdeel voor de crash al kapot was of niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (7)

Er word heel veel informatie over het toestel in de zwarte doos opgeslagen, niet alleen het geluid uit de cockpit, maar ook technische informatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zwarte doos.alles wat gebeurd met de vliegtuig word opgeslagen in de zwarte doos. De knopjes sdie je indruk snelheid je route hoogte alles word daarinnopgeslagen. Dus ij denkz elf dat zodra de zwarte doos of de centrale computer: moter geen verbinding meer kan maken met een bepaalde plaats van een vliegtuigmoet die dua defect zijn. Dit wor dan dus opgeslagen in de zwarte doos. En als die word gevonden dan staat er bv dus 12:34:23 tijd ofzo seconde en dan verbinsing met die en dat is verbroken kapot etc. Heel lang geleden mochten we met basisschool naar een vliegtuig gaan. Ik herriner dit nog daar een beetje van misschien help ik je er wel een beetje mee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit kunnen ze natrekken d.m.v. onderhoudbewijzen van het vliegtuig net zoals je bij een auto ook iets meekrijgt waarop staat dat er een reparatie is uitgevoerd. Als op zo'n onderhoudbewijs staat dat een van de hoogtemeters is vervangen, en ze komen er later achter dat het vliegtuig is neergestort vanwege een defecte hoogtemeter weten ze dat het daar aan lag. Er zitten ook zwarte dozen in het vliegtuig met gegevens over de vlucht. Die registreren alles.

Toegevoegd na 1 minuut:
Die zwarte doos kan bijv. hebben geregistreerd dat de hoogtemeter kapot was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt door de zwarte doos elke zwarte doos weet hoe het vliegtuig er uit hoort te zien en als er ding niet klopt dan slaat hij het op
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onderzoekers kunnen dat nakijken doordat monteurs eens in de zoveel tijd het vliegtuig checken en ze dan in het logboek schrijven. Onderzoekers kunnen dan dus zien of er recent iets met een bepaald onderdeel aan de hand was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ieder onderdeel van een vliegtuig heeft een nummer en bij onderhoud en reparaties wordt precies bijgehouden welk onderdeel is vervangen of gerepareerd. Zelfs van ieder schroefje.
Bij een crash kunnen specialisten aan allerlei sporen zien wat er met bepaalde onderdelen aan de hand was (slijtage, roest, aanslag, vervuiling, vervorming etc.)
Ook voeren ze simulaties van de vlucht uit, waarbij ze het effect van een defect onderdeel nabootsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit kunnen ze door 3 dingen vast stellen

1 de zwarte doos.
2 door de onderhoudsboekje van het vliegtuig te bestuderen.
3 door speciale sporen die op onderdelen zitten. bijvoorbeeld een brandstofleiding waar geen sporen van brandstof opzitten. Dan weet je dat die al voor de crash kapot was.