Er is weer een Airbus gecrashed. Welke partij bewaakt de (toekomstige) veiligheid van een vliegtuig zodra dit is afgeleverd?

De fabrikant levert het nieuwe toestel af met veel, heel veel instructies over het (toekomstig) onderhoud. Maar dan...., wie bewaakt of dit onderhoud ook werkelijk gebeurd. Wordt dat overgelaten aan de kopende partij, de overheid waar het toestel staat geregistreerd, of is dat een mondiale organisatie?

(ik moet eerdaags vliegen in een Airbus, vandaar)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Volgens mij doet de IATA dat. Het onderhoud van vliegtuigen is aan zeer strenge eisen onderworpen. Toegevoegd na 25 minuten: In eerste instantie zijn de grondwerktuigkundigen in dienst van de maatschappij verantwoordelijk. Als achteraf blijkt dat ze in gebreke zijn geweest en procedures van fabrikanten niet hebben opgevolgd kan iemand vervolgd worden. Veiligheid van vliegtuigen kan nooit op één plek geregeld worden. Het is een keten van processen die goed gecontroleerd moeten worden. Zie ook het referaat van A. Ellenbroek. Toegevoegd na 1 uur: De veiligheid van vliegtuigen wordt tevens afgedwongen door de luchthaven. Die geeft namelijk de vergunningen af voor het landen en stijgen. Er zijn twee andere organisaties betrokken bij de veiligheid. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen binnenlandse luchtvaartmaatschappijen en buitenlandse. Safety Assessment of National Aircraft (SANA) SANA-inspecties (Safety Assessment of National Aircraft) zijn veiligheidsinspecties specifiek gericht op Nederlandse maatschappijen. Het SANA-team inspecteert de naleving van verplichte veiligheidseisen die zijn opgesteld door de ICAO (International Civil Aviation Organisation) en die betrekking hebben op operationeel gebied, technische aspecten en de veiligheid van passagiers. Het controleert de vliegtuigen, de vluchtvoorbereiding en de vluchtdocumenten. Dit gebeurt in voorkomende gevallen samen met de Luchtvaartpolitie van het KLPD. Safety Assessment of Foreign Aircraft (SAFA) SAFA-inspecties (Safety Assessment of Foreign Aircraft) zijn veiligheidsinspecties specifiek gericht op buitenlandse bezoekende maatschappijen. Het SAFA-team inspecteert de naleving van verplichte veiligheidseisen die zijn opgesteld door de ICAO (International Civil Aviation Organisation) en die gelden op operationeel gebied, technische aspecten en de veiligheid van passagiers. Het SAFA-team controleert de vliegtuigen, de vluchtvoorbereiding en de vluchtdocumenten. Dit gebeurt in voorkomende gevallen samen met de Luchtvaartpolitie van het KLPD.

Bronnen:
http://www.auditing.nl/resources/files/loa...
http://www.iata.org/index.htm
http://www.ivw.nl/onderwerpen/luchtvaart/l...
http://www.ivw.nl/onderwerpen/luchtvaart/l...

Dat moet de luchtvaartmaatschappij zelf. Als die besluit haar vliegtuigen niet goed te onderhouden, kan niemand daar wat aan doen. Het enige wat er kan gebeuren, is dat landen geen toestemming kunnen geven om het luchtruim binnen te vliegen als het land in kwestie het toestel gevaarlijk vindt. En dat is precies wat er gebeurd is met dit toestel in Frankrijk in 2007. De Fransen vonden dat dit toestel 'in hele slechte van onderhoud verkeerde en in een bijzondere slechte conditie verkeerde.' Het enige dat Yemenia sindsdien ondernam, was niet meer met dit toestel naar Frankrijk vliegen, sindsdien. Klaar ben je....

IATA, deze is verantwoordelijk voor de controlle en richtlijnen v.w.b. vliegtuigen (aviation).

Goede antwoorden hierboven. Onderhoud word streng bewaakt. En maak je over airbus niet druk, dit was een A310 die is in Nederland in 1993 er al uitgegaan. In Nederland dagelijks te zien bij maatschappijen als Iranair en Pakinstan airlines. (lees maatschappijen die wat minder seriues met onderhoud omgaan)

Van Schiphol weet ik dat vrijwel alle maatschappijen het onderhoud laten uitvoeren door de werktuigboordkundigen van de KLM. En het schoonmaken van de toestellen wordt bij vrijwel alle maatschappijen uitgevoerd door MartinAir... Wanneer je vliegt van een Nederlandse, of Duitse luchthaven dan hoef je, je geen zorgen te maken. Maar heb het ooit mee gemaakt op Schiphol dat de start van een Boeing 747 werd afgebroken. Dit omdat er bij de Piloten twijfel was of dat een mankement wel of niet was gerepareerd toen er een lampje ging branden. Veiligheid boven alles dus. We kwamen wel met 4 uur vertraging aan, terwijl het toestel volgens planning vertrokken was... En het Airbus toestel dat is neergestort had een defect als gevolg, waarvan het is neergestort...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100