Kan ik mijn gitaar meenemen als ruimbagage in een vliegtuig?

Ik ga begin september een kort tripje maken. Nou zat ik erover te denken mijn elektrische gitaar mee te nemen, als ik deze tenminste zonder extra kosten in 't bagageruim kan.

Mijn vraag is: Gaat mijn gitaar dat overleven? Ik heb er slechts een doorsnee gitaartas voor (meegeleverd bij de gitaar door Ibanez).

Toegevoegd na 14 uur:
Voor de volledigheid: Ik vlieg met KLM, van Schip naar Liverpool

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
17.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is jouw gitaar, maar ik had een buggy ( zo'n ding voor een kind ) meegenomen in het ruim, dat is dan speciale bagage. En toevallig zag ik het op een karretje naar het vliegtuig rijden ( vanuit de hal waar ik wachtte ), perongeluk viel het eraf, werd er weer opgesmeten, en hoe het in het vliegtuig gesmeten werd ( ... ) , uiteindelijk kwam het ding , wat best heel stevig was, beschadigd aan op de bestemming.
Het boeide me niet, want het reed nog, maar een gitaar is toch andere koek..
gvrox
12 jaar geleden
Als ze je gitaar stukmaken, maak daar dan weer een liedje over, dan word je beroemd ! Zie http://www.youtube.com/watch?v=5YGc4zOqozo :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wahaha prachtig. En hij heeft er zelfs meerdere gemaakt, er een website over gemaakt, praatjes gehouden en er een bak geld aan verdiend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vlieg met KLM, dat had ik er wel even bij mogen vermelden.

Het beste antwoord

Je mag hem als handbagage inchecken en dan ook nog een gewone handbagagetas mee :) Dit lijkt me de enige optie als je geen harde koffer hebt want in een zachte tas overleeft hij echt de laadruimte niet. Zelfs als ze hem voorzichtig inladen, er kan altijd iets fout gaan. En geloof me, als er een koffer op jou gitaar valt heb je echt alleen nog brandhout. Dus waarom dat risico nemen als je hem gewoon mee mag in je handbagage zonder extra kosten? ;-)

Vergeet trouwens niet voor je vlucht de snaren flink los te draaien zodat er geen enkele spanning meer opstaat. In de lucht wordt de spanning namelijk groter en daardoor trekt je hals krom. Er zijn zelfs gevallen bekent waar de hals er gewoon afklapte door de spanning van de snaren. Draai ze dus flink los. Kost een hoop stemmen daarna, maar scheelt je wel je hals en dus je gitaar,

En een tip uit ervaring van een vriendin van mij die een week of drie terug haar gitaar meenam als handbagage: controleer even wat je standaard nog meer in je tas hebt en of dat mee mag ;-) Zo heeft zij stand een tasje er in met plectrums, snarenwinder en andere zooi en dus ook een tangetje om de snaren af te knippen..Had ze nooit aangedacht maar bij de scanning van haar spullen werd ze gelijk eruitgikt en gefouilleerd en het tangetje weggegooid ;)

Toegevoegd na 17 minuten:
Het verschilt trouwens wel per vliegmaatschappij of het mag, maar over het algemeen wordt het als 'bijzondere bagage' gezien door alle maatschappijen en hoef je je bij het verveen muziekinstrument niet aan de normale regels voor handbagege te houden. Ik weet niet met welke maatschappij je vliegt maar heb daarom even voor KLM gekozen. KLM zegt er op hun site het volgende over:

2. Als handbagage
In plaats van het standaard toegestane stuk handbagage kunt u een muziekinstrument, zoals een gitaar of een kleiner instrument, meenemen. De totale afmetingen van dit instrument mogen niet groter zijn dan 115 cm/45 inch (l x b x h).

Die afmetingen red je gitaar als het goed is. (Weet ik niet zeker, heb mijn gitaren nooit nagemeten en me wiskundig inzicht is niet groot). Anders kun je ook nog overwegen een reisgitaar aan te schaffen (volgens mij bestaan die wel alleen acoestisch en niet electrisch) maar die kun je bij elke maatschappij probleemloos inchekken als handbagage en een goede koffer is vaak duurder, en je gitaar in alleen een tas in het ruim wordt nog duurder want dan kun je een nieuwe gitaar kopen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Had er nog niet bij stilgestaan dat er ook iets zwaars bovenop mijn gitaar terecht zou kunnen komen. Bedankt, hij gaat nu dus absoluut niet het ruim in!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt ook voor de tip om de snaren los te draaien. Had ik zelf nooit aan gedacht. Zal ik zeker doen, mocht 'ie meegaan. Wat de afmetingen betreft: hij mag inderdaad 115 cm zijn, lengte, breedte en hoogte bij elkaar opgeteld. Maar mijn gitaar is alleen al 98 cm lang, dat red ik dus ook niet, want hij zal ook wel een cm of 30 breed zijn. Ik zou inderdaad een soort van reisgitaar mee kunnen nemen. M'n jongste heeft een akoestische 3/4 gitaar, die past wel binnen de 115 cm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, er kan van alles opvallen in de laadruimte. Klinkt als een slechte grap: 'Een gitarist en een beeldhouwer zitten samen in een vliegtuig. De gitarist vraagt aan de beeldhouwer: 'En wat neem jij mee op vakantie?'' :P
Tenzij je nog brandhout nodig hebt voor in de open haard komende winter, wil je je gitaar echt niet in een tas in de laadruimte hebben... Die 3/4 gitaren zijn zeer handig mee te nemen :) Anders zou je eventueel contact op kunnen nemen met de vliegtuigmaatschappij over hoe het zit met inchecken van instrumenten, bijna elke maatschappij heeft daar wel richtlijnen voor. Ik weet natuurlijk niet wat voor elektrische gitaar je hebt, maar als dat een wat duurdere is en de 3/4 van je jongste een flink stuk goedkopere, zou ik sowieso voor die gaan. Reizen is nooit 100% veilig voor je gitaar, en ook als handbagage kan hij krassen oplopen. Nog een tip: Neem voor de zekerheid een extra pakje snaren mee en, tenzij je een absoluut gehoor hebt, een stemapparaatje :P Want stemmen moet je heel vaak, nadat je die snaren hebt losgedraaid, haha :P Fijne vakantie!!! :D

Andere antwoorden (3)

Met een tas zou ik zelf eerder proberen m als handbagage mee te nemen en voorin ergens kwijt te kunnen. Een koffer kan wel in het ruim.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met de bagage, die in het ruim vervoert wordt, wordt door de pakkers behoorlijk ruw omgesprongen. Tijdens het in en uitladen wordt er mee gegooid.

Zorg er dus in elk geval voor dat de gitaar goed ingepakt wordt. Doe er noppenfolie omheen. Gewoon om de buitenkant van de tas wikkelen en vastplakken.

Zorg er verder voor dat er het als breekbaar goed wordt behandeld. Bij de incheckbalie kun je stickers met "breekbaar" of "fragile" krijgen.

Breekbare goederen worden minder ruw behandeld, echter ik heb al eens meegemaakt dat ik een breekbaar goed, dat als zodanig verpakt en herkenbaar was, gewoon kapot uit het vliegtuig kreeg. Het blijft dus een risico, echter het risico kun je wel verkleinen.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Et bestaan flightcases voor gitaren. Die zouden bestand. moeten zijn tegen mishandeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie tip van die folie, misschien pas ik die nog wel toe. Een speciale koffer kopen voor m'n gitaar voor 1 week vind ik wat overdreven, als dat nodig is, dan laat ik 'm maar gewoon thuis.
Ik heb hier een link gevonden van de KLM met speciale bagage waaronder ook muziekinstrumenten,

Het antwoord over een stoel reserveren voor je gitaar heb ik nog niet gezien, kosten heb ik geen idee van maar zou je na kunnen vragen.

Verder zag in hier ook staan dat een muziekinstrument als handbagage zelfs 115 cm mag zijn dus dat zou kunnen bij jou.

Als ruimbagage is het verplicht je gitaar in een verharde koffer mee te nemen, KLM stelt zich niet aansprakelijk voor eventuele schade.

http://www.klm.com/travel/nl_nl/prepare_for_travel/baggage/exceptional_baggage/index.htm#p11
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Extra stoel is gewoon extra ticket. Kan ik bijna net zo goed daarginds een nieuwe gitaar kopen haha. Nee, dat gaat 'm niet worden. Iemand anders kwam ook al met de 115 cm. Dat gaat niet passen. M'n gitaar is 98 cm lang, zo'n 30 cm breed en nog enkele centimers dik, dus ruim over de 115. Hmm, verplicht in een harde koffer en pech gehad als ze 'm breken? Nee, geen ruimbagage. Jammer, geen gitaar mee dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me inderdaad een groot risico en moeilijk. Kan je geen concert geven om de kosten voor een 2e stoel terug te verdienen haha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eh, ik moet geld toegeven zodat mensen mij willen horen spelen :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, maar misschien geven ze er weer meer voor terug als je ophoudt met spelen? :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Strak plan! Ga gewoon IN het vliegtuig spelen, versterker vol open en hou pas op bij een getal van 4 cijfers. Geweldig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, gelijk je reis ook terugverdiend....artiesten moeten ergens beginnen....