Hoogste snelheid ooit gemeten bij een vliegvoertuig

Wat is de hoogste snelheid ooit gemeten bij een vliegvoertuig? en wat voor een vliegvoertuig was dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Antwoorden (3)

Ik neem aan dat je bedoeld een door mensen gemaakt vliegend en bemand voertuig waarin mensen zitten.
En tevens binnen de dampkring....dit om de terugkerende apollo capsules uit te sluiten die met 40000 km/h de dampkring binnen kwamen, of de space shuttle.

Een blackbird spionage vliegtuig is 1 van de snellere...haalt een 4000 km per uur bemand. Weet niet zeker of er snellere bemande vliegende voertuigen gemaakt zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt er helemaal vanaf wat je onder 'vliegvoertuig' verstaat. De snelste bemande voertuigen die zich ooit door de atmosfeer hebben bewogen waren inderdaad de Apollo capsules met zo'n 35.000 km/h. De opwaartse kracht die deze capsules genereerden was echter zeer gering, dus eigenlijk was dat meer vallen dan vliegen.

De space shuttle komt de dampkring binnen met zo'n 28.000 km/h, maar ook dit is meer vallen dan vliegen. Al is het glijgetal wel een stuk beter dan dat van de Apollo capsules.

Als je onder vliegen verstaat dat het voertuig met vleugels genoeg opwaartse kracht genereert om op constante hoogte te vliegen, dan was de SR-71 Blackbird (http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_SR-71_Blackbird) het snelste bemande vliegtuig met ruim 3500 km/h.

Volgens deze definitie was het snelste onbemande vliegtuig de NASA X-43, die in 2004 ruim 12.000 km/h haalde.

Toegevoegd na 1 dag:
Op 3 oktober 1967 behaalde William Knight in een North American X-15A-2 een snelheid van Mach 6.72 (zo'n 8000 km/h). Dit is echter nooit officieel erkend, omdat de juiste autoriteit daarvoor niet aanwezig was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Spacshuttle vliegt op een hoogte van 51 km met een snelheid van 4972 km per uur.