Waarom zitten er aan het eind van de vliegtuigvleugel een opstaand vleugeltje?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

een vleugel werkt doordat er een hogere luchtdruk onder de vleugel heerst dan erboven. Dit geeft lift. Zonder winglet zou de lucht bij het vleugeleinde van hoge naarlage drukgebied kunnen stromen en het drukverschil opheffen. Dit geeft minder lift voor het laatste stuk van de vleugel en, nog veel belangrijker, een sterke wervel om de vleugeltip wat weer voor ca. 10% meer luchtweerstand (drag) zorgt

Het heeft iets te maken met de luchtstroom maar precies weet ik het ook niet...

Een winglet is een meestal opstaande verlenging van een vliegtuigvleugel die wervelingen in de lucht vermindert, waardoor het toestel efficiënter vliegt. De techniek is afgekeken van vogels die aan het eind van hun vleugels waaiervormig opgestelde slagpennen kennen, die naar boven kunnen worden gekruld.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Winglet

Dat zijn winglets en die zorgen er voor dat de luchtstroom niet de vleugel "verstoort" zoals bij een rechte vleugel het geval is. De lucht wordt door de winglet namelijk afgebogen.

Winglet heeft als voornaamste doel het liftvermogen te doen vergroten. Groot bijkomend voordeel hiervan is brandstofbesparing. Je ziet ze alleen op vliegtuigen die intercontinentaal vliegen!

Een winglet is een meestal opstaande verlenging van een vliegtuigvleugel die wervelingen in de lucht vermindert, waardoor het toestel efficiënter vliegt. De techniek is afgekeken van vogels die aan het eind van hun vleugels waaiervormig opgestelde slagpennen kennen, die naar boven kunnen worden gekruld.

Bronnen:
http://wapedia.mobi/nl/Winglet

Onder een vliegtuigvleugel heerst overdruk, en boven een vleugel heerst onderdruk. Aan de vleugeltip verplaatst de lucht zich van onder de vleugel naar boven de vleugel. Als de vleugel (het vliegtuig) voorbij is blijft deze beweging doorzetten. Hierdoor ontstaan luchtwervels. Deze tipwervels staan in direct verband met de geïnduceerde weerstand. Hoe sterker de wervel, hoe groter de luchtweerstand. De energie die het kost om deze weerstand te overwinnen gaat ten koste van het brandstofverbruik. Winglets beperken plaatselijk deze wervels, zodat de luchtweerstand afneemt. Nadeel van een winglet is de toename van de parasitaire weerstand. De winglet staat immers dwars op de luchtstroming. Omdat de parasiataire weerstand bij een vaste snelheid altijd gelijk is heeft de winglet het grootste effect als de geïnduceerde weerstand groot is. Geïnduceerde weerstand is het grootste als je het traagste vliegt waardoor winglets het meeste effect hebben in langzame vlucht. De mate van brandstofbesparing die het plaatsen van winglets oplevert is dan ook sterk afhankelijk van het type vliegtuig en het gebruik daarvan.

Om de airodynamiek te verhogen zodat vnml bij het opstijgen het toestel gemakkelijker omhoog gaat.

Hoofdreden voor maatschappijen: brandstofbesparing. Overigens heeft niet elk nieuw type vliegtuig ze. De 777 serie heeft ze niet. En zoals gesuggereerd hier. Niet alleen intercontinentaal De hele Transavia vloot heeft ze, en veel KLM Europa vloot heeft ze. Elke NG 737 serie heeft ze etc etc. BRANDSTOFBESPARING>

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100