In de cockpit van een Boeing 737 zitten aan weerszijde van de middenconsole een soort snel draaiende schijven. Waar zijn die voor?

Vooral tijdens het stijgen en dalen vertonen deze schijven veel activiteit door (snel) voor- en achteruit te 'spoelen'

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.8K

Het beste antwoord

Dat zijn de Pitch Trim Wheels.
Daarmee kun je de 'stand' van het vliegtuig beïnvloeden in het langsvlak, dus de neus naar boven, staart naar beneden of omgekeerd. Als ze zelf draaien worden ze door een automaat bediend, ze kunnen ook handmatig gedraaid worden.

Toegevoegd op 21-06-2009 16:31:02
Kijk maar in het bijgaande filmpje. De pitch wordt voortdurend bijgesteld, begint na 30"
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit klinkt veel aannemelijker dan mijn antwoord, zitten er echter in moderne 737s nog losse trimwielen of wordt dat tegenwoordig allemaal elektronisch geregeld?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het plaatje de middenconsole van een 737 weergeeft dan is de vraag uit mijn bovenstaande reactie beantwoord, dat zijn namelijk inderdaad pitch trim wheels en zo te zien een throttle handle voor elk van de twee motoren.

Andere antwoorden (3)

Als ik een gokje zou moeten wagen dan heb je het over iets wat aangeeft of de wielen van het landingsgestel draaien of stilstaan, maar ik zou het heel goed verkeerd kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
LOL. Als je rijdt dan draaien ze, anders niet. Dat is verder niet zo boeiend voor de crew....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oei, dat is het net niet ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet het, ik heb het verkeerd :). Geef me maar een paar minduimpjes om het voor toekomstige lezers ook meteen duidelijk te maken dat mijn antwoord hier niet klopt. Ik haalde denk ik een aantal zaken door elkaar op basis van de betrekkelijk vage omschrijving in de vraag. Het gaat hier echter in werkelijkheid om de pitch trim wheels.
Zijn dat niet gyroscopen?...

daar zit de horizon van het toestel aan verbonden, zodat de piloot altijd de horizon horizontaal heeft...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een gyroscoop wordt ondermeer gebruikt om een instrument zoals een kunstmatige horizon (attitude indicator, zie bijvoorbeeld: http://www.sgsim.com/instruments/DSCN7662-Attitude-Indicator-300.jpg ) aan te sturen, echter je hoeft de schijven van een gyroscoop niet te kunnen zien draaien in de cockpit.
AWM
14 jaar geleden
En die kun je ook niet zien draaien. Het zijn hele kleine kastjes die weggestopt zitten.
http://www.gyroscopes.org/images%5Cgeneral%5Csmallcom.jpg
Dat bepaald de neus van de vliegtuig dat hij bij te weinig stuwkracht (motor) toch op een recht niveau kan blijven vliegen (tot op een betaald hoogte en stuwkracht). Stel je voor dat je 30.000ft vliegt met een snelheid van 800 km, dan wordt de altimeter in schakeling gezet. (automatisch).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je het nu over een low speed high alpha (hoge angle of attack) vluchtmodus waarbij de configuratie van het toestel automatisch wordt bijgewerkt door middel van autotrim?