Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik een klacht indienen over PostNL? De PostNL-klantenservice meldt me niet te kunnen helpen.?

Ik heb een brief naar het buitenland gestuurd. Met een verzekerservice. De brief was voor EUR 500 verzekerd. PostNL heeft onterecht dit bedrag als waarde van de brief vermeld. Daarom moest de ontvanger ruim EUR 45 betalen aan invoerrechten. PostNL verwijst me naar de douane van het land van de ontvanger. De douane is echter niets te verwijten. Zij heeft correct gehandeld op grond van de door PostNL vermelde waarde. Dus ik wil PostNL aansprakelijk stellen. Maar de PostNL-klantenservice weigert zelfs mijn klacht in behandeling te nemen.

TurfGraver
7 maanden geleden
U verzekerd het toch ook tegen de waarde welke het heeft?
Zei verzinnen deze waarde niet, die heeft u zelf aangegeven.
fremar
7 maanden geleden
https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/post/
teusvh
7 maanden geleden
Als je verwacht 500 Euro schade te kunnen hebben als de brief niet aankomt, is dat de waarde die je moet verzekeren. De brief zelf kost dan slechts een paar kwartjes.
TurfGraver
7 maanden geleden
"Geef hier aan voor welk bedrag je je brief wilt verzekeren. Je moet wel de waarde van de inhoud kunnen aantonen, bijvoorbeeld met een factuur."
Kortom dat was de waarde.
Waar wil je ze voor aansprakelijk stellen?
https://www.postnl.nl/versturen/brief-of-kaart-versturen/verzendopties/verzekerservice/
Inekez1
7 maanden geleden
"De brief was voor EUR 500 verzekerd. PostNL heeft onterecht dit bedrag als waarde van de brief vermeld." Als jij ervoor kiest om de brief voor 500 euro te verzekeren, dan is de waarde van de brief kennelijk (minstens) 500 euro. Als de waarde van de brief minder was, dan heb JIJ onterecht dit bedrag als waarde opgegeven.
Wouter2011
7 maanden geleden
@Inekez1 Dank! De brief bevatte een document waarvoor ik meerdere kosten moest maken, waaronder reiskosten. De totale gemaakte kosten zijn idd minstens 500 euro. Bewijzen heb ik. Maar de invoerrechten gelden volgens mij enkel voor goederen. PostNL wist dat de brief slechts een document inhield. Dus PostNL had duidelijker kinnen maken dat er geen goederen zijn in de brief. Dat is mijn mening.
Wouter2011
7 maanden geleden
@TurfGraver Dank voor uw reactie. Klopt. ik heb zelf EUR 500 als dekking gekozen. Maar PostNL had duidelijker kinnen maken dat de brief GEEN goederen voor dit bedrag bevatte. Invoerrechten gelden m.i. enkel voor goederen.
Wouter2011
7 maanden geleden
@fremar Dank voor het idee! Ik zal me wenden tot de Geschillencommissie.
Wouter2011
7 maanden geleden
@TurfGraver PostNL wil ik aansprakelijk stellen voor onjuiste informatie over de inhoud van de brief. Er zaten GEEN goederen in. PostNL heeft immers in het verzendbewijs "DOCUMENTS" vermeld. Het lijkt erop dat PostNL iets anders heeft ingevoerd in het systeem. Het verzendbewijs bewaar ik.
Wouter2011
7 maanden geleden
@teusvh Dank! Dat bedoel ik! Ik zou EUR 500 als schade hebben bij het verlies van de brief. De waarde van de brief zelf is idd nihil. Dus ik vind het onterecht dat PostNL EUR 500 als waarde van de brief heeft doorgegeven aan de douane.
ronron1212
7 maanden geleden
Je kan dat onterecht vinden maar als je wat verzekerd dan heeft dat waarde
Inekez1
7 maanden geleden
@Wouter, ik snap je punt niet. Je verstuurt toch documenten met een waarde van (meer dan) 500 euro. Dan klopt het toch gewoon? Als je vindt dat er geen invoerrechten betaalt hoeven te worden over documenten, dan moet je je wenden tot de douane van het land dat die invoerrechten heeft berekend. Of eigenlijk moet de ontvanger van de documenten, degene die de invoerrechten moest betalen, hier een punt van maken. Maar ik verwacht niet dat dat veel kans van slagen heeft. Je verzend een fysiek iets (papieren documenten) met een waarde van 500 euro. Dat het papier en de inkt zelf nog geen 5 euro kosten is niet relevant.
Utrecht
7 maanden geleden
Ik denk dat de vraagsteller een beetje naïef is geweest. Je verzekert de vervangingswaarde. Mijn studie heeft me over de loop van jaren zo'n €20.000 gekost. Als ik mijn universitaire bul (diploma) met de post moet versturen, heeft deze dan een waarde van €20.000? Tuurlijk niet.
Wouter2011
7 maanden geleden
@Utrecht
Dank voor je reactie. Aks iemand een diploma kwijtraakt, kan er een onderwijsinstantie die het heeft afgegeven, bevestigen dat het diploma wel uitgereikt was. De kosten van deze bevestiging, die zeker geen EUR 20 000 bedragen, kun je m.i. wel verzekeren.
Wouter2011
7 maanden geleden
@ronron1212
Dank voor je reactie. In mijn geval is er sprake van de verzekerde waarde enkel bij het kwijtraken van de brief. Het lijkt erop dat dit geschil toch voor de Geschillencommissie is.
Wouter2011
7 maanden geleden
@Inekez1
Dank ook voor je reactie!
De verzonden documenten hebben de genoemde waarde enkel voor mij. En enkel bij het kwijtraken van de brief. Voor anderen zijn ze maar papiertjes. Dus ik vind dat PostNL duidelijker had moeten aangeven dat EUR 500 enkel een bedrag is dat uitgekeerd wordt bij het kwijtraken van de brief. Maar ik ga alles uiteenzetten aan de Geschillencommissie!
ronron1212
7 maanden geleden
Ja daarom verzeker je als hij wel aankomt heb je dus voor niets betaald als het niet het geval is wordt er betaald. zo werken verzekeringen. Maar het is verloren energie om een klacht in te stellen. Jij hebt zelf 500 euro verzekering aangegeven.
Wouter2011
7 maanden geleden
@ronron1212
Dank voor je reactie! Je mening is duidelijk.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Als je een klacht hebt over PostNl en je komt er niet uit met dat bedrijf, dan kan je je wenden tot De Geschillencommissie Post.
Hiervoor moet je wel 27,50 betalen. Maar als jij in het gelijk wordt gesteld ontvang je dit bedrag terug.
(Lees meer...)
7 maanden geleden
Wouter2011
7 maanden geleden
Hartelijk dank!
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing