Mag je brieven verzegeld met lakzegels via de post versturen?

Voor een evenement wil ik uitnodigingen versturen waar de brief verzegeld is met lakzegels. Maar ik vroeg me af; Mag je die tegenwoordig door de post sturen? Ik kan nergens een goed antwoord vinden.
Veel lakzegel verkopers zeggen dat flexibele wax goed is voor brieven en dat die niet beschadigd raken in de post. Dus ik zou zeggen die mag je per post versturen, maar ik kan nergens een antwoord vinden of dat ook daadwerkelijk via PostNL verstuurd mag worden. Want kan ook gewoon zijn dat die verkopers bedoelen als je de brief zelf in de bus doet.

2 maanden geleden
81.1K
TurfGraver
2 maanden geleden
Is geen voorwaarde belemmering bij postnl.
Of het onbeschadigd aankomt is ook geen garantie.
HBarens
2 maanden geleden
Wat bedoelt u precies met "Geen voorwaarde belemmering"?
Het niet onbeschadigd aankomen verwacht ik altijd wel een beetje, maar dat zul je met elke brief wel hebben. Regen, kreukeling in de tas van de bezorger, etc.
TurfGraver
2 maanden geleden
Daarmee bedoel ik dat postnl niets noemt in hun voorwaarden dat het niet mag.
tinus1969
2 maanden geleden
Waarom zouden lakzegels niet mogen?
HBarens
2 maanden geleden
@tinus1969 Omdat alles tegenwoordig met de machines gedaan wordt, en aangezien lakzegels weer iets op de brief zijn en wat boller, en niet plat zoals een gewone postzegel, maakte ik me daar beetje zorgen over of het om die reden niet zou mogen. Want in Amerika kan je bijvoorbeeld het nog via de hand laten sorteren en in Nederland blijkbaar niet.
Pieterke
2 maanden geleden
@HBarens: Alles mag op en in de envelop mits je je maar aan de afmetingen qua dikte en breedte houdt. Als iets niet door de machine kan wordt het met de hand uit uit de berg post gehaald en met de hand gestempeld.
Pieterke
2 maanden geleden
en met de hand gesorteerd dus.

Antwoorden (1)

Ja, kan zo op de post. (Mits voldoende gefrankeerd).
2 maanden geleden