Mag je de inhoud van post nl pakket checken voor je tekent en eventueel weigeren?

Ik heb afgelopen week van een (minder bekende) webshop een leeg pakker ontvangen. Van de 4 bestelde producten zat er echt geen 1 van in. Ik las op internet dat het ook wel voorkomt bij de bekendere webshops. De webshop heeft netjes gereageerd en een nieuwe bestelling verstuurd. Die komt vandaag aan bij het post nl punt.
Nu las ik op Trust Pilot dat meerdere de laatste tijd klachten als deze hebben na jaren van goede service. Bij velen van hen is het na meermaals contact niet tot een oplossing gekomen.
Misschien ben ik te paranoïde dat ik nu denk dat het wederom leeg zal zijn en ik dus bijna €60 kwijt ben.
Bewijs namelijk maar eens dat ik niet zelf eerst de doos leeg gehaald heb en toen de foto van de lege doos heb gemaakt.
Mag ik straks voordat ik teken voor ontvangst de inhoud bekijken en als het wederom leeg is de zending weigeren? Zodat ie als niet ontvangen komt te staan.

Ik heb gewoon de €5,95 aan bezorgkosten betaald. En een track & Trace ontvangen.

7 maanden geleden
1.1K
SimonV
7 maanden geleden
Via track & trace kun je het gewicht van het pakket zien.
Is dit te weinig, dan kun je het pakket bij de deur weigeren. Of zo:
Een zending weigeren doe je als volgt:
• Ga naar track & trace
• Vul de barcode van de zending in en je postcode
• Onder de 'ik wil het pakket niet'-knop geef je aan dat je het pakket niet wil ontvangen
https://www.postnl.nl/klantenservice/buitenland/inklaringskosten/weigeren/
Terpstraatje70
7 maanden geleden
Bedankt @SimonV. Het gewicht is zo laag dat het in gram en gaat. Het weegthaast niets.
Optie 2 is voordat je het pakket überhaupt hebt aangenomen.
Maar mag je eerst de inhoud checken voor je het aanneemt/tekent of weigert? Dat is mijn vraag eigenlijk.
SimonV
7 maanden geleden
Het pakket eerst openen mag volgens mij niet, maar ik heb hiervoor geen betrouwbare bron kunnen vinden.
Ritsuka
7 maanden geleden
Je kunt filmen dat je het opent.

Antwoorden (2)

Nee, dat mag niet. Als je het opent betekent dat dat je het aangenomen en geaccepteerd hebt.
7 maanden geleden
Wat je wel kunt doen als je het pakket gaat ophalen:
Controleer direct bij het pakketpunt of de doos onbeschadigd is, de tape niet is losgeweest en opnieuw geplakt, zodat je al kunt uitsluiten of iemand in het bezorgproces stiekem jouw pakketje heeft geopend.

Ziet de verpakking er goed uit, dan kun je het natuurlijk wel bij het pakketpunt zelf openen. Als je een medewerker vertelt dat je vorige pakket leeg aankwam en je dat nu direct wil controleren, heb je ook een getuige als het pakket inderdaad wederom leeg blijkt te zijn.

In dat geval zul je toch echt opnieuw een klacht bij de afzender moeten indienen en je geld terugvragen, of ze nog een laatste kans geven om de producten alsnog goed te versturen.

Als je het pakket weigert en het wordt (ongeopend of geopend-en-opnieuw-dichtgeplakt) teruggestuurt terwijl de doos leeg is, dan heb je juist kans dat het bedrijf zegt dat jij het eruit hebt gehaald.

Veel grote webshops werken tegenwoordig zoveel geautomatiseerd, dat ook het orderpicken en inpakken machinaal gaat. Juist bij kleine producten die bijna niets wegen kan het dan gebeuren dat de machine het product niet pakt en dat de gewichtcontrole niet opmerkt dat het niet klopt. De doos wordt dan automatisch dichtgeplakt, gestickerd en naar jou verzonden, zonder dat er een medewerker aan te pas komt.
7 maanden geleden