Ben ik verantwoordelijk voor een pakketje van de buren?

Wanneer de buren afwezig zijn en het pakketje bij mij wordt afgeleverd.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
10K
Erna55
7 jaar geleden
Je bent niet verplicht het pakketje voor de buren aan te nemen.
Maar wanneer je het pakje accepteert dan zorg je ervoor dat het niet kapot gaat of kwijt raakt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe maak ik van een mug een olifant.
Het is heel eenvoudig om van een mug een miertje te maken. Zie hierboven.
Je neemt vrijwillig de zorg over voor het pakket. Je bent er dus verantwoordelijk voor dat het in goede staat blijft. @dehersenen, het pakket wordt niet bij u afgeleverd, het pakket wordt vrijwillig door u aangenomen.

Antwoorden (3)

Ja, althans, dan ben jij er voor verantwoordelijk dat zij het in handen krijgen. Soms doet de postbezorger een briefje in de deur bij de buren, soms ook niet, maar meestal spreek je dat met hem af. Afhankelijk daarvan wacht je tot zij het bij jou komen halen, of breng jij het hen even langs als ze thuis zijn.

Jij bent verder niet verantwoordelijk voor de inhoud of zo. Je mag het echter niet zomaar voor hun deur op straat zetten waar het gestolen zou kunnen worden. Dan ben JIJ wel degelijk degene aan wie het pakket overhandigd is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wettelijk gezien kan in deze de buur niet verantwoordelijk gehouden worden, officieel zit het wettelijk zelfs iets anders in elkaar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ PostNL of DHL geven altijd een briefje af bij degenen voor wie het pakket bestemd is met het adres waar het is afgegeven.
Als men het op komt halen geeft men dat briefje als bewijs dat het afgehaald is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
JoanDarc
Je vergeet een heel belangrijk onderdeel; De buur heeft geen enkele overeenkomst met de verkoper / bezorger / ontvanger. Briefje dat door de bezorger wordt afgegeven heeft ook geen enkele rechtsgeldigheid, sterker nog werd in het verleden door de bezorgers gebruikt om fraude te plegen en de pakketten achterover te drukken.
zondag
7 jaar geleden
@JoanDArc Helemaal niet waar dat PostNL of DHL altijd een briefje afgeven. Verander dat 'altijd' maar in 'soms'.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mij vraagt de postbode altijd of ze een briefje bij de buren moeten doen, en meestal zeg ik dan laat maar ; ik weet hoe laat ze thuis komen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Marleen, natuurlijk zo kan het ook, ik zeg wel altijd, doe het briefje maar in de bus, dan weten zij waar het af te halen is. Mijn buren wonen niet direct naast mij. Trouwens je krijgt van mij een plus, vanwege: goede buur.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Juist. Als je het pakket aanneemt, neem je vrijwillig een bepaalde verantwoordelijkheid op je. Je mag het immers ook weigeren. Het lijkt mij trouwens dat je op het moment dat je een pakketje aanneemt dat bestemd is voor je buren, juridisch gezien wordt aangemerkt als zaakwaarnemer en daar hoort een bepaalde 'zorgplicht' bij.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Strikt juridisch kunnen ze je wellicht niks maken, maar dat geldt uiteindelijk in ZO VEEL zaken, waarin je primair een MORELE verantwoordelijkheid hebt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja klopt,je mag het pakketje aannemen,dan doe je dat vrijwillig,en heb je de morele plicht,dit in goeie orde af te leveren ,bij de buren
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Marleen: dat vraag ik me dus af, of je juridisch 'niets gemaakt' kan worden als je een pakket aanneemt voor een buur en daar vervolgens niet netjes mee omgaat. BW boek 6
Artikel 198
Zaakwaarneming is het zich willens en wetens en op redelijke grond inlaten met de behartiging van eens anders belang, zonder de bevoegdheid daartoe aan een rechtshandeling of een elders in de wet geregelde rechtsverhouding te ontlenen. Artikel 199
1 De zaakwaarnemer is verplicht bij de waarneming de nodige zorg te betrachten en, voor zover dit redelijkerwijze van hem kan worden verlangd, de begonnen waarneming voort te zetten.
2 De zaakwaarnemer doet, zodra dit redelijkerwijze mogelijk is, aan de belanghebbende verantwoording van hetgeen hij heeft verricht. Heeft hij voor de belanghebbende gelden uitgegeven of ontvangen, dan doet hij daarvan rekening.
(Zie: http://wetten.overheid.nl/BWBR0005289/2016-07-01#Boek6) Ik weet niet of er jurisprudentie is op dit gebied, maar mij lijkt het aannemen van een pakketje een goed voorbeeld van zaakwaarneming. In dat geval is er dus niet enkel een morele, maar ook wettelijke verplichting. Volgens mij klopt het niet wat Theo stelt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Laten we ons hier focussen op de juridische plicht, immers, moraal is iets persoonlijks waar ieder een andere mening over kan hebben.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nederlanders zijn wars van wetten en regels, maar willen toch alles tot in detail geregeld hebben via regels en wetten. http://www.postnl.nl/over-postnl/pers-nieuws/nieuws/2016/februari/meeste-mensen-zien-pakket-aannemen-voor-de-buren-als-wederdienst.html @Lopelaar, van juridische plicht is geen sprake,
hooguit een morele plicht van degene die het pakket geheel vrijwillig in ontvangst neemt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Lies 12, neen helaas, een pakketje, bestemd voor iemand anders, vrijwillig aannemen, valt niet onder zaakwaarneming. Bij zaakwaarneming gaat het om een afdwingbare plicht, in tegenstelling tot een morele of godsdienstige plicht. Wat @theod stelt klopt inderdaad van geen kant. Ook zijn beschuldiging aan het adres van de bezorgdiensten inzake fraude is zeer dubieus.
Geen enkel Postbezorgbedrijf was tot nu toe betrokken bij pakketjesfraude of oplichting.
http://opgelicht.avrotros.nl/nieuws/item/5420/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat het niet bij de tros behandelt is wil niet zeggen dat het niet gebeurd is of misschien nog steeds gebeurd. Maar ik wil een wetgeving zien waarin ik verplicht word een pakket van een ander te bezorgen zonder overeenkomst of vergoeding.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@theod, het is niet de bedoeling dat men zomaar onbewezen beschuldigingen de wereld instuurt.
Daarmee maakt men zich strafbaar aan laster. Duidelijk wordt in iedere reactie gesteld dat het geen verplichting is om iets aan te nemen maar dat men het vrijwillig doet. Dat is een belangrijk aspect van de vraag en de antwoorden.
Wettelijk gezien ben je er niet aansprakelijk / verantwoordelijk voor.

De bezorger dient het pakket officieel aan de geadresseerde te overhandigen, levert een bezorger het pakket af bij een derde blijft de bezorger verantwoordelijk tot dat het pakket door de geadresseerde is ontvangen.

Dat een bezorger er vanuit gaat dat een buur het pakket goed zal overhandigen aan de geadresseerde komt uit het goed buurschap, echter buurschap is geen wettelijke titel en slechts een sociale titel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik vraag het me ook af...stel dat je woning afbrandt inclusief pakketje???
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is overmacht, hobbykip. En zou het gaan om een duur pakket, dan is dat wellicht nog te claimen bij de verzekering ook, al zal het waarschijnlijk lastig zijn om de inhoud aan te tonen. Maar zoals ik net al schreef bij het antwoord van Marleen: volgens mij klopt dit niet. Mij lijkt dat er juridisch gezien sprake is van zaakwaarneming, dus je treedt op als belangenbehartiger van je buur door het pakket aan te pakken. En dat brengt wel degelijk een wettelijke verplichting met zich mee: "De zaakwaarnemer is verplicht bij de waarneming de nodige zorg te betrachten en, voor zover dit redelijkerwijze van hem kan worden verlangd, de begonnen waarneming voort te zetten."
(WB6, artikel 199 lid1, zie mijn reactie bij Marleens antwoord voor het verdere citaat en bronverwijzing.)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@theod, ziet met een aantal anderen nog steeds iets over het hoofd. Het pakket wordt niet bij een ander adres afgeleverd, het pakket wordt op een anders adres vrijwillig door die bewoners in ontvangst genomen, wetende dat het niet voor hen bestemd is. Zij accepteren dat zij het in goede staat aan de rechtmatige eigenaar zullen overhandigen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waar staat die verplichting Joandarc? Als ik een pakket voor een ander in ontvangst neem onderteken ik geen overeenkomst en maak ook geen overeenkomst.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als men iets vrijwillig voor de buren in bewaring neemt heb je de morele verplichting het in goede staat te bewaren.
Dat heet modern naoberschap, weet je wel. De kernwaarde van het oude naoberschap.
De ongeschreven wetten van Burenplicht.
http://modernnaoberschap.nl/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zelfs als de buurman(vrouw) zegt dat het pakketje kwijt is of dat zij het niet ontvangen heeft is de bezorger niet verantwoordelijk. Dat klopt dus ook niet in uw antwoord theod
http://www.rechtswinkel.nl/antwoorden/829/ik-heb-een-pakketje-besteld-van-130-euro-de-verzender-heeft-deze-verstuurd-en-de-vervoerder.html De verzender moet zelf de kwestie afhandelen met de bezorger, "but that's another story".
Nee, jij bent uitdrukkelijk NIET verantwoordelijk!

De (web)verkoper is verantwoordelijk voor het transport van zijn voordeur naar jouw voordeur. De pakketbezorger heeft in zijn voorwaarden staan dat hij onder geen beding verantwoordelijk is.

Wanneer het pakketje bij de buren wordt afgegeven, is het volgens de wetgever nog altijd onderweg. Pas wanneer de buur het over zijn voordeursdrempel heeft gedragen, houdt de verantwoordelijkheid van de webwinkel voor het vervoer op, en is de koper verantwoordelijk.

Uitzondering ontstaat wanneer er maar één huisnummer is en er meerdere mensen op dat adres wonen. (Studentenhuis!) Dan is de ontvanger van het pakketje verantwoordelijk.

Lastig punt -voor de verkoper- is om te bewijzen dat het ooit bij jou het huis is binnen geweest, eventueel via jouw buurman.

Nog een uitzondering: jij vraag veranderingen in de standaard verzendwijze aan te brengen, bijvoorbeeld dat jij vraagt het pakket via andere vervoerder te verzenden. Dan kan de koper verantwoordelijk worden gesteld. voor het voordeur tot voordeur transport.

Koop je via Marktplaats, dan wordt er vooraf (meestal door verkoper) voorgesteld hoe het pakketje wordt verzonden. Vind jij dat oké, dan is verkoper (weer) verantwoordelijk voor het pakket, totdat het bij jou over de voordeur komt.

Heeft een buur, als tussenpersoon, het pakketje aangenomen, zelfs wanneer er een handtekening voor ontvangst werd gezet, dan is die buur niet verantwoordelijk bij schade of ontvreemding: het is nog steeds NIET bij jou over de voordeurdrempel geweest.

Ander probleem kan zijn: je koopt iets via E-bay of Amazon in Frankrijk of elders. Wanneer het pakket onderweg kwijtraakt of beschadigd, moet niet jij, maar de verkoper aangifte doen. Doet hij dat niet, probeer dan maar eens voor elkaar te krijgen dat je ooit je geld of pakketje nog krijgt.
Nu ik erover nadenk vermoed ik dat de verzender in Nederland, bv bol.com of een marktplaats particulier in een dergelijk geval ook aangifte moet doen. Immers: er gebeurde iets onderweg en de wet zegt dat de verzender dan verantwoordelijk is.

Algemeen: de persoon die uit welwillendheid iets aanneemt voor de buur, is nooit verantwoordelijk.
Uitzondering: wanneer meerdere mensen op één en hetzelfde huisnummer wonen: dan is degene die het pakketje aanneemt de verantwoordelijke persoon.
PS: wanneer jij als tussenpersoon het pakketje kwijt raakt (diefstal) ben je dus NIET verantwoordelijk!