Is het wel eens gebeurd dat een bestuurder van een stads- of streekbus of van een tram een boete kreeg voor te snel rijden ?

Het lijkt vaak dat de ene bestuurder van bus of tram er meer vaart achterzet dan de andere. Is dat echt zo of houden ze zich exact aan de max. snelheid ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.8K

Het beste antwoord

Mijn zwager is busschauffeur.
Als hij te hard rijdt, krijgt hij een boete.
Voor een paar jaar terug kreeg je daar dan bericht van, en moest je de boete zelf betalen.

Ze hebben het nu anders opgelost: Iedere chauffeur zet een keer per maand een tientje in de 'boetepot', en alle boetes worden daaruit betaald.

Wanneer een chauffeur om de haverklap een boete krijgt voor te hard rijden, moet hij op het matje komen bij de baas, en krijgt hij een waarschuwing. Het gaat immers niet alleen om de boetes, maar meer nog om de veiligheid van de passagiers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het zijn mensen, en nee, die houden zich niet altijd aan de maximumsnelheid, en rijden soms helemaal niet slim (bijvoorbeeld hard optrekken en hard remmen tussen de haltes).
Een buschauffeur is een bestuurder, moet zich aan de wet houden, en zo niet, dan kan ie het haasje zijn:
http://www.flitsservice.nl/phpBB/media/buschauffeurs-boos-over-boete-voor-te-hard-rijden-t8418.html
Hoe het met gewone stadstrams zit weet ik niet, maar de sneltram hier in en rond Utrecht scheurt (op vrijliggend spoor) gewoon flink door op de langere stukken. (Vaak zijn dat wel gedeelte van de stad waar auto's op de naastliggende weg ook 70 mogen.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Utrecht heb je veel lange busbanen met een rijstrook voor auto's ernaast (HOV-busbanen). Als ik daar netjes 50 rij, word ik op hoge snelheid ingehaald door bussen. Nee dus, niet alle buschauffeurs houden zich netjes aan de maximumsnelheid. Daar gebeuren ook geregeld ongelukken door.

Maar of die chauffeurs ook beboet worden? Ik heb het nog nooit meegemaakt.