Moet je studentenreisproduct terugbetalen als je stopt met het mbo, maar doorgaat met vavo?

Ik heb besloten om te stoppen met mijn huidige opleiding (mbo verpleegkunde, niveau 4) en mijn havo diploma alsnog te halen. Omdat ik hier ‘te laat’ mee kwam, moet ik dit schooljaar afmaken. Als ik met de vavo ga starten, ben ik 17 jaar oud.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (1)

Als je begint met vavo krijg je sowieso geen reisproduct.

De maanden waarin je reisproduct hebt ontvangen toen je mbo deed (doet), gaan naderhand af van het recht dat je weer krijgt op een nieuw reisproduct.
Stel dat je na vavo bijvoorbeeld een opleiding gaat volgen waar je 7 jaar recht hebt op een reisproduct, dan moet jij 7 jaar min de reeds ontvangen maanden aanhouden.

Als jij binnen 10 jaar een diploma haalt, hoef je de reeds ontvangen maanden ook niet terug te betalen. Ik neem aan dat je na vavo nog verder gaat studeren.