Mag je alcohol drinken in een Duitse trein?

Aanstaande weekend ga ik met een groepje vrienden naar Keulen. Dit doen we vanaf Arnhem met de trein. We reizen niet met de ICE. maar met 2 lokale Duitse treinen namelijk; de Abellio Rail en de Regional-Express.

Is het toegestaan om in deze treinen een biertje te drinken?

In Nederland kun je in een NS trein gerust een biertje drinken. Echter is het in de Arriva treinen (wat onderdeel is van de Deutsche Bahn verboden.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
11.7K

Antwoorden (2)

Daar is geen eenduidig antwoord op. In de ICE en IC treinen is drinken toegestaan; in de Regionalbahn/Regionalexpresstreinen geldt op veel plaatsen een verbod, net als op veel stations. De link geeft slechts voorbeelden.
Mijn advies; doe het niet, zeker niet met een groepje vrienden waarbij de combinatie bier+gezelligheid al snel als overlast kan worden gezien.
4 jaar geleden
tinus1969
4 jaar geleden
Ik heb nooit catering in de treinen van Abellio gezien; zeker niet tussen Arnhem en Dusseldorf. Heb je een link? Is dit nieuw?
tinus1969
4 jaar geleden
@Simonsdochter; dit gaat over Abellio Mitteldeutschland; dwz omgeving Leipzig Magdeburg.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Beste Tinus, je vroeg om een link van abellio. In sommige treinen van abellio is catering, zeg ik. Deze catering schenkt ook alcohol. Ofwel abellio verbiedt geen alcohol.
Over RE zeg ik dat dat sowieso nee Is, omdat zij idd in het noorden van Duitsland en in deze drie lijnen buiten dat gebied totaal geen alcohol tolereren. In zo'n lijn zak de vrager vast zitten.
Ik lees hier niks verkeerds in. In jouw antwoord ook niet trouwens.
Als de vrager de specifieke lijn geeft van abellio, wil ik deze ook nog opzoeken.
Maar nogmaals abellio is niet zo streng in het beleid. Dan schenk je het ook niet in andere treinen.
Verder kan ik nog steeds alleen vanaf mijn telefoon de drie puntjes openen en reacties lezen.
Hoi,

Abellio Rail is geen probleem.
Zij hebben zelfs catering (met alcohol).

De RE gaat het niet worden.
De lijnen RE1, 8 en 9 hebben een alcoholverbod.
RE 8 en 9 komen beide aan in Keulen.

Indien je in de RE zit:
Een sticker in de coupe geeft het ook duidelijk aan.
Neem ook geen geopende fles alcohol mee! Al drink je het niet, je wordt beboet.

Fijn weekend!
Toegevoegd op 28 oktober 2019 09:11: bron
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
tinus1969
4 jaar geleden
Ik heb nooit catering in de treinen van Abellio gezien; zeker niet tussen Arnhem en Dusseldorf. Is dit nieuw? Heb je een link?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
https://www.abellio.de/de/abellio-mitteldeutschland/service-kontakt/haeufig-gestellte-fragen-0 Een voorbeeldje.
Ik weet alleen niet of het werkt, want ik kan nog steeds alleen op de telefoon op GV.
LeonardN
4 jaar geleden
+
Hier de prijslijst: @tinus1969
https://www.abellio.de/sites/default/files/downloads/abelio_flyer_catering_stand_dezember_2018.pdf
Hasseröder Premium Pils* (0,33 l)
Het is wel beperkt tot een aantal lijnen "16, 17, 20 und 25", maar dat is niet in conflict met dit antwoord of met jouw antwoord (de ene maatschappij wel/niet, de ene lijn wel/niet)