Is het openbaar vervoer in Engeland net zo als in Nederland? kun je er met je ov pas reizen?

Buiten de steden is er veel plattenland en groen, ik heb weleens gehoord dat er weinig rijdt erdoor heen.
Dat je dan veel te voet of fiets moet reizen, maar het komt toch wel bij de bekende en beroemde plekken?

Toegevoegd na 52 seconden:
En de vraag geld ook voor Schotland en Ierland eigenlijk.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.7K

Het beste antwoord

Openbaar vervoer in Groot-Brittannië is in de dunbevolkte gebieden natuurlijk minder dicht dan in Londen. Schotland is, buiten Glasgow en Edinburgh, erg dun bevolkt en je moet dus rekening houden met heel lage frequenties. Sommige treinen rijden maar 3 keer per dag.

Een reisplanner voor het hele openbaar vervoer in het Verenigd Koninkrijk vind je op www.transportdirect.info

Prijzen: het OV is in de regel niet erg goedkoop. Voor lange afstanden met trein en bus is het raadzaam om
- of vantevoren een pas te kopen, zoals een Interrail of Britrail pas. Die passen geven je recht op een aantal dagen onbeperkt reizen met de trein. De reisdagen moet je meestal binnen 14 dagen of een maand opnemen.
- of ruim vantevoren (voor de trein kan het tot ongeveer 12 weken vantevoren) een ticket te boeken. Dat kan dan wel ineens heel voordelig zijn. Het werkt min of meer als met vliegtuigen: hoe vroeger je boekt, hoe goedkoper het ticket. Let wel op de voorwaarden, veel van die goedkope tickets gelden alleen voor de trein/bus die je hebt geboekt. Omboeken of annuleren kan soms alleen tegen hoge kosten, en soms helemaal niet.
Je boekt dan gewoon vanuit Nederland via Internet en je creditcard. Je bewaart de code die je per mail toegestuurd krijgt, en op vrijwel alle grotere stations staan automaten waar je met behulp van die code en de creditcard die je bij de betaling hebt gebruikt, je tickets kunt ophalen. Werkt perfect. Tickets boek je bijvoorbeeld via

Lokaal (kortere afstanden, reizen binnen de grote steden) boek je natuurlijk niet ver van tevoren. In Londen is er een chipkaartsysteem (Oyster Card). Daarnaast kun je ook losse kaartjes kopen, maar die zijn soms wel vier keer zo duur als een ritje met de Oyster Card.

Tip: in de afgelegen gebieden is het treinverkeer niet zo dicht, maar gaat wel over prachtige trajecten. Vanuit Glasgow met de trein langs de westkust van Schotland naar het noorden (Fort William, Mallaig en Oban) is een van de mooiste treinreizen van Europa.

Toegevoegd na 2 minuten:
"Tickets boek je bijvoorbeeld via" ... daar mist natuurlijk nog wat. http://www.rail.co.uk/train-tickets/overseas/ is een mogelijke website, maar ook via de website van bijvoorbeeld Scotrail, http://www.scotrail.co.uk/ , of een andere spoorvervoerder, kan het.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, ook in Engeland hebben ze treinen en bussen.

Met je Nederlandse OV-pas kun je in Engeland niet in het OV reizen, maar ze hebben wel andere passen die je kunt aanschaffen, waarmee je meerdere dagen door Groot-Brittannie kunt reizen met de trein.

Toegevoegd na 54 seconden:
Hier een link naar British Rail:
http://ojp.nationalrail.co.uk/service/planjourney/search

Toegevoegd na 31 minuten:
Hier een nog betere link met al het OV in Engeland:
http://traveline.info/

Geef aan om welke regio('s) het gaat en de rest wijst zich vanzelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja op het platteland gaan er niet om de 10 minuten bussen. Maar dat is in Nederland buiten de steden niet veel anders hoor.