Hoeveel kost bij tram van de Dam naar Albert cuyp?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.6K
Amadea
5 jaar geleden
Het is lopend prima te doen, mocht een ov-chipkaart een te lastige aanschaf zijn.

Antwoorden (2)

Op dit moment is het nog nacht, en dan zou je alleen met de nachtbus kunnen reizen, en daar betaal je een speciaal vast tarief voor van € 4,50.

Maar overdag reis je voor deze verplaatsing – volgens de OV-website 9292.nl – met de nieuwe metro 52 (de vrij recent geopende Noord-Zuidlijn), https://www.gvb.nl/sites/default/files/lijnenkaart2019-2.pdf en dan betaal je met een OV-chipkaart € 1,28.

Je vroeg echter naar het tarief met de tram.
Je kunt voor deze reis desgewenst ook boven de grond blijven en met tramlijn 24 (of tram 4) reizen. Voor het tarief maakt dat niet veel uit. Het zal met de tram iets duurder zijn, doordat je dan al instapt op de halte Dam, terwijl je voor de metro eerst even naar het eerstvolgende metrostation Rokin moet wandelen).
https://www.gvb.nl/sites/default/files/railkaart2019-2.pdf

Als je geen OV-chipkaart hebt, kun je ook nog reizen met een 1-uurskaart wegwerp-ovchipkaart van € 3,20. Die kun je zelfs op tram en bus kopen, maar niet met contant geld.

Met deze kaarten kunnen reizigers, na inchecken, reizen met alle GVB lijnen, behalve de nachtbussen, gedurende de op de kaart aangegeven periode.

De GVB uurskaarten zijn te koop als wegwerpchipkaart.

Verkrijgbaar bij:
- de GVB Tickets & Info servicepunten.
- de GVB verkoop- en oplaadautomaat
- op tram en bus, alleen wegwerpchipkaarten deze zijn alleen overdag op de tram en bus te koop.
- het is niet meer mogelijk om in de tram met contant geld een kaartje te kopen. Alle OV van de GVB 'cashloos'.

Bron: https://9292.nl/reisadvies/amsterdam_bezienswaardigheid-dam/amsterdam_albert-cuyp-markt/vertrek/2019-03-06T0612
.
Even verder gezocht door alle andere OV dan trams uit te vinken, zodat je alleen nog maar verplaatsingen met trams voorgesteld kunt krijgen, en meteen de tramhalte Damrak nabij Damrak 93 als vertrekpunt te kiezen, dat is net aan de noordzijde van de Dam. Dan berekent de website 9292.nl dat tramlijn 4 eigenlijk de beste keuze is (beter dan tramlijn 24) door een kortere loopafstand vanaf de halte VanWoustraat / Ceintuurbaan naar de Albert Cuypmarkt. Door de iets grotere OV-reisafstand is het tarief dan € 1,34.
https://9292.nl/reisadvies/amsterdam_damrak-93/amsterdam_albert-cuyp-markt/vertrek/2019-03-06T0802?fromLock=true&trein=off&bus=off&metro=off&veerboot=off
.
Laat ik er nog even op wijzen dat er voor bus, tram en metro een bedrag van minstens € 4 op je OV-chipkaart moet staan om in te kunnen checken.
Bordensteker
5 jaar geleden
1,27 euro volgens mijn 9292 app
5 jaar geleden
Bordensteker
5 jaar geleden
Kiest de app dan voor metro of tram. Welke tramlijn, welke instaphalte, welke uitstaphalte?
tinus1969
5 jaar geleden
De app biedt diverse opties; dit is de prijs voor een rit met tramlijn 24, van de Dam naar het Heinekenplein (blijkbaar de dichtstbijzijnde halte).