Mag je een bus inhalen als er geen busplaats is? In hasselt heb je een stuk waar er bepaalde bushaltes zijn zonder een busplaats?

Mag je de bus dan inhalen langs rechts en links er zijn geen lijnen weergeven op de weg?

Picture for question
een jaar geleden
1.3K
TurfGraver
een jaar geleden
Als de weg vrij is en de bus niet aangeeft weer weg te willen rijden, ja. Links dan natuurlijk.
Jennifer24
een jaar geleden
Ook wanneer hij op de weg zelf staat ?
tinus1969
een jaar geleden
Kun je de lokatie aanwijzen op google maps of google streetview?
Jennifer24
een jaar geleden
Heb de foto toegevoegd

Antwoorden (1)

Voor een (officiële) bus (dus De Lijn in Vlaanderen) geldt dat je ze voorrang moet geven bij het verlaten van de halte op voorwaarde dat ze hun richtingsaanwijzer gebruiken. Dus vanaf het moment dat ze dat doen, mag je niet mee inhalen. Gelijk of ze op een busstrook staan of aan een halte zonder busstrook of een voorlopige halte... halte is halte.
Lang rechts inhalen mag uiteraard nooit. Als je met de fiets rijdt en voorbij de bus langs de fietsstrook, kan dat je de bus langs rechts voorbij rijdt (daar is immers de markering van de fietsstrook) maar dat is niet inhalen. (Je moet dan wel de mensen die uitstappen of instappen even laten passeren).
Als een bus gewoon in de middle of nowhere stopt en er is niks van halte of dergelijke (bv om van chauffeur te wisselen, chauffeur moet gaan plassen...) dan mag je die inhalen. Maar bij gelijk welke soort halte mag dit dus niet meer als hij zijn richtingsaanwijzer aan heeft staan om deze halte te verlaten.
Of er nu markeringen op de weg staan of niet, heeft daar niks mee te zien. Maar je moet natuurlijk de andere verkeersregels ook in het oog houden. Bv. de tegenligger heeft voorrang want die vervolgt zijn weg terwijl jij een manoeuvre doet bij het inhalen.
Staat een bus aan de halte en heeft hij zijn richtingsaanwijzer niet aanstaan, mag je wel (langs links) inhalen.
In the middle of nowhere (dus niet aan een halte) mag je een stilstaande bus ook inhalen als hij zijn richtingsaanwijzer aanheeft.
Toegevoegd op 8 november 2022 22:36: tekst
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Aanvulling: Vziw mag je halterende bussen en trams niet rechts inhalen en moet je voorrang geven aan in/uitstappende passagiers.