Kun je een eigen treinbedrijf oprichten?

Kan dit namelijk, je hoort wel eens dat iemand een eigen taxibedrijf, busbedrijf of luchtvaartmaatschappij opricht maar ik heb nog nooit iemand gehoord die een spoorvervoerder oprichtte.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Dat kan en alhoewel de spoorwegen geliberaliseerd zijn, is dat nog een hele uitdaging. Bekendste voorbeeld is wellicht Lovers Rail die het na 3 jaar al opgaven omdat het niet makkelijk bleek om je te kunnen mengen in het domein van de NS.

" Hoewel Lovers Rail maar kortstondig heeft bestaan, is er veel discussie geweest over de wenselijkheid van dit soort directe concurrentie op het spoor. Nadat Lovers Rail zich had teruggetrokken, is besloten dat de NS tot 2006 als enige het recht had om reizigerstreinen op het hoofdrailnet te laten rijden, zodat directe concurrentie toen voorlopig niet meer voorkwam. "

Nu was Lovers natuurlijk al een andere maatschappij maar het toont aan dat je op zich wel een concurrent kan zijn van de NS, althans in theorie.

Toegevoegd na 7 minuten:
http://www.nu.nl/economie/4131007/machtspositie-ns-belemmert-concurrentie.html

De machtspositie van de Nederlandse Spoorwegen bij het reizigersvervoer belemmert de concurrentie.
Die ''waarschijnlijk aanzienlijke'' machtspositie van de NS is vooral het gevolg van de politieke keuze om het spoorbedrijf het alleenrecht te geven voor rijden op het hoofdrailnet.

Dat is de strekking van een conceptrapport van het Britse onderzoeksinstituut Europe Economics, dat is gemaakt in opdracht van kartelwaakhond Autoriteit Consument & Markt (ACM).

De NS heeft in elk geval tot 2025 het alleenrecht voor het hoofdrailnet. Die status brengt belangrijke voordelen met zich mee, zoals het eigendom van de kaartautomaten en het management van de reizigersinformatie. Die voordelen geven de NS ''mogelijk'' een voorsprong bij het bieden op andere vervoerconcessies en ze zijn ''mogelijk'' van invloed op de winstgevendheid van andere vervoerders, staat in het rapport.

Ik kan me zo voorstellen dat dit in andere (EU-)landen vergelijkbaar is, maar ik zou graag horen van landen met een keur aan vervoerders op het spoornet.

Toegevoegd na 20 minuten:
Op dit stuk spoorweg kun je dus sowieso niet terecht omdat de NS dat tot 2025 mag exploiteren:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hoofdrailnet
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Theoretisch: ja. Praktisch: vrijwel onuitvoerbaar.

Er zijn in ons land wel 'treinbedrijven' naast NS die aan personenvervoer per trein doen, naast ander openbaar vervoer. Denk aan Arriva (dochter van Deutsche Bahn AG) en Syntus (eigendom van het Franse Keolis, waarin de SNCF en een Canadese beleggingsmaatschappij deelnemen.)

Als iemand genoeg geld heeft en dit steekt in de aanschaf van treinen en het in dienst nemen van treinpersoneel ('organisatie van kapitaal en arbeid') en verder ook alles regelt wat je nodig hebt voor een bedrijf heb je de basis om te kunnen beginnen. Maar dan ben je er nog lang niet. Je zult vooraf willen weten of je ook daadwerkelijk met die treinen kunt gaan rijden.

We hebben een klein land. Het 'hoofdrailnet' is al sinds jaar en dag uitsluitend voor NS in gebruik en voor andere partijen blijven dan 'de resten' over. Je zult van die 'resten' dan een aantal trajecten toegewezen moeten zien te krijgen door (bijv.) een provincie waarop jij exclusief mag rijden met je treinen, gedurende een bepaalde periode (een concessie). Daar zijn weer rechten en plichten aan verbonden.

Dus ja, je kunt een eigen treinbedrijf oprichten maar om er wat op te verdienen zul je het internationaal moeten aanpakken, De investeringen zijn uitermate hoog. Een commerciële vervoerder (ik ken voor het personenvervoer per trein hier alleen Veolia, dat tot 2016 treindiensten had in Limburg) krijgt het moeilijk door de invloed van veel grotere 'staatsbedrijven'/aan een staat gerelateerde bedrijven, als de lijnen worden toegewezen.
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Concessies is idd het probleem waartegen een aankomende persoonsvervoerder over het spoorwegnet aan zal lopen. De liberalisering is op die manier eigenlijk grotendeels tenietgedaan.
Ja, en dat is, als je goederen wil vervoeren, in een aantal opzichten zelfs vrij makkelijk. Goederenvervoer is namelijk geliberaliseerd.
Er zijn dan ook diverse nieuwe, particuliere goederenvervoerders; ACTS was in 1998 de eerste.

Je moet wel een flink zak geld meenemen; locomotieven zijn (zelfs als je ze huurt of tweedehands koopt) niet speciaal goedkoop.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is personenvervoer niet geliberaliseerd dan?
tinus1969
7 jaar geleden
@MrTomaat; personenvervoer is deels geliberaliseerd. Grensoverschrijdend vervoer is in theorie vrij; voor binnenlands vervoer is de situatie juridisch ingewikkeld.