Als een trein op windenergie rijdt, wat voor brandstof heeft het dan nog nodig?

Ik zie op een station een poster met de tekst 'Vanaf nu rijden de helft van de trein van NS op windenergie van Eneco'. Als die treinen op windenergie rijden hebben ze dan nog brandstof nodig? Ik neem aan van wel maar als dat zo is is deze zin best misleidend. De zin wekt de indruk dat treinen alleen maar op groene stroom rijden en verder geen brandstof nodig hebben.
Alvast bedankt

9 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Die trein rijdt gewoon op electriciteit die is opgewekt door windenergie!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rutge
9 jaar geleden
En als er geen bovenleiding boven hangt wat in mijn geval is (traject Arnhem - Winterswijk), er rijdt een trein zonder dat ie verbonden is dan wat voor leiding dan ook
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee hoor, die leiding ligt gewoon op de grond, net zoals de metro!
Cryofiel
9 jaar geleden
Op dat traject rijdt men op diesel. Dat is trouwens een vorm van langdurig opgeslagen zonne-energie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.gelderlander.nl/regio/achterhoek/nieuwe-dieseltreinen-arnhem-doetinchem-1.2232972 Deze? Zijn die wel van de NS? Daarnaast:
"Ik neem aan van wel maar als dat zo is is deze zin best misleidend." Waarom dan?
99% van de treinen van de NS zal op elektriciteit rijden(als het niet alle zijn), 50% op windenergie kan dan prima. Maar hoe dan ook een trein rijdt op elektriciteit of op diesel. Als deze op elektriciteit rijdt heeft hij geen diesel nodig ook niet als de elektriciteit groene stroom is. De vraag is hoe dan ook vreemd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Stel dat de 49% diesel was, was er nog geen vuiltje aan de lucht, althans qua uitspraak van de NS.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die treinen zijn van Arriva en Breng.
Waarom het 99% is en geen 100% komt omdat NS op een paar baanvakken nog Dieseltjes heeft..
Ook grijze stroom van de kerncentrale voor als het niet waait,
of zeg ik nou iets geks.