Dat is inderdaad afhankelijk van het type Trein.
Zo is de SGM (sprinter) qua topsnelheid geen snelle trein. De hoogste snelheid die hij ooit gehaald heeft was 124 km/h.
VIRM's, ICM's en de DDZ zouden de 160 km/h zeker kunnen halen, maar zoals je al eerder vernoemde is dit niet toegestaan (Max 140 km/h). Wel moet ik vermelden dat VIRM-4 (VIRM van 4 bakken lang) en DDZ-4 die 160 km/h makkelijker haalt dan de VIRM-6 en de DDZ-6 (DDZ-6 duurt wel even voordat je de 140 km/h bereikt, laat staan 160 km/h). Verder zou ook de SLT op een lange baan de 160 km/h kunnen halen.

Dan zijn er natuurlijk nog de Locomotieven met rijtuigen. (Zonder rijtuigen kunnen locomotieven heel erg snel optrekken en makkelijk snelheden van 180 km/h halen).

Toegevoegd na 1 minuut:
Mét rijtuigen uiteraard niet.
Verder zijn er natuurlijk nog de Hogesnelheidstreinen welke veel hogere snelheden kunnen bereiken.

Extra bron :
https://nl.wikipedia.org/wiki/1700_(elektrische_locomotief)

Verder is de informatie gebaseerd op ervaring en contact met machinisten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Nu weet ik niet precies wat een SGM is, maar de sprinter van de NS waar ik laatst in zat gaf de snelheid aan en die was soms boven de 140