Hoe kan het dat door een seinstoring sommige treinen op een traject uitvallen en sommige treinen op het zelfde traject wel rijden?

Vanmorgen even na 7.00 uur op station Dordrecht. Ik moest 25 minuten wachten op een trein naar R'dam Centraal, vanwege een seinstoring reden de treinen die daarvoor gepland stonden niet. Na "mijn" trein zouden ook weer diverse treinen uitvallen. Is het niet logischer dat alle treinen bij een seinstoring uitvallen? Oftewel, is een seinstoring een goed excuus van NS om treinen niet te laten rijden om andere redenen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Er kunnen twee dingen spelen. Welke van de twee in dit geval speelde kan ik niet nagaan, dus ik zal beide mogelijkheden noemen.

De eerste mogelijkheid is dat een seinstoring één sein onbruikbaar maakt. Daardoor is bijvoorbeeld één wissel onbruikbaar, of is er één wissel dat slechts in één richting kan worden bereden. Sommige routes worden daardoor onbruikbaar.

Dit betekent dat de capaciteit wordt verminderd: doordat sommige routes niet kunnen worden gebruikt, moeten treinen die normaal gesproken die route volgen worden omgeleid over andere sporen.

(Toelichting: ik heb het niet over een route als "van Utrecht via Gouda naar Rotterdam", maar over de route die een trein door een wisselstraat volgt. Bijvoorbeeld "vanaf spoor FZ via wissel 801 linksaf naar spoor GL, dan via wissel 903A rechtsaf naar spoor DQ, dan via wissel 207 rechtsaf naar spoor BL dat aan perron 4 ligt".)

Als de capaciteit lager is, moeten sommige treinen uitvallen. Andere treinen kunnen nog wel blijven rijden; zij maken dan bij toerbeurt gebruik van de sporen / routes die nog wel beschikbaar zijn.

De tweede mogelijkheid is dat er niets aan de hand was met de seinen, maar dat er een ander probleem was.

De treinreiziger wil weten wat er aan de hand is en wat dat voor hem betekent, maar hij wil geen details weten. Dat kan ook niet, want als ik jou vertel dat er een sectiestoring is, of een TOBS, dan zegt jou dat niets.

Daarom heeft de afdeling Reizigersinformatie een grote vertaaltabel. Dat is in principe een tabel met twee kolommen. In de linker staat de eigenlijke storing zoals die intern bekend is. Bijvoorbeeld die sectiestoring of de TOBS. In de rechter kolom staat de storing die aan de reizigers wordt gemeld. Zowel bij de sectiestoring als bij de TOBS staat er dan "seinstoring".

Met andere woorden: als er in werkelijkheid een sectiestoring is, krijgt de reiziger te horen dat er een seinstoring is. Niet helemaal juist, maar wel de enige manier om te vertellen wat er ongeveer aan de hand is zonder dat de reiziger een opleiding Spoortechniek moet volgen.

Goed, dit was een lang verhaal - het komt er dus op neer dat er misschien niets aan de hand was met de seinen.

Maar ook in dat geval geldt het bovenstaande verhaal: wat er ook aan de hand was, de capaciteit was verminderd, maar er kon nog wel worden gereden. Er wordt dan geschrapt in de dienstregeling: het aantal treinen wordt teruggebracht totdat de overgebleven capaciteit dat aankan.
Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je duidelijke antwoord. Ik snap het en kan er nu meer begrip voor opbrengen dan vanmorgen, toen ik voor niets een half uur eerder van huis was vertrokken. :)

Andere antwoorden (1)

Nee dit is geen excuus van de NS. De NS heeft hier namelijk ook geen baat bij.
Er zijn verschillende soorten van seinstoringen. (Betreft het 1 of meerdere seinen)
Soms houdt een seinstoring in dat er geen treinen meer kunnen rijden en soms houdt het in dat er minder treinen kunnen rijden.
De NS heeft er nooit baat bij om treinen niet te laten rijden.