Hoeveel zitplaatsen heeft een lange afstandsbus ?

Ik hou mn werkstuk over bussen maar ik kon dit nergens vinden iemand enig idee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
19.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slaat dat lange nu op de afstand, of op de bus?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Moolkeesje mijn fout het moest zijn langeafstandsbus :$ @ Dutcheese Bedankt :D:D

Het beste antwoord

Ik ben zelf buschauffeur en zelfs ik kan hier geen sluitend antwoord op geven omdat dit volledig afhangt van welk type bus. En dan spreek ik enkel nog maar over een bus en geen autocar. Verschil is dat er in een autocar enkel zitplaatsen zijn en in een bus voor geregeld personenvervoer zowel zit al staanplaatsen. En dan hebben we nog verschillende lengtes van bussen. Namelijk onze zogenaamde belbus (10m), citybus (10m), standaardbus (12m) en gelede/harmonica bus (18m). En dan verschilt het nog eens per uitvoering. In onze laatste nieuwe citybussen zit de motor links achteraan waardoor de plaats in de bus enorm verkleint is, maar dit heeft dan weer andere voordelen die hier niet ter zake doen. Om je toch een idee te geven: het type standaardbus dat wij het meeste mee rijden is voorzien voor 97personen +1. Dit is theoretisch, ik heb nog noot het aantal personen geteld dat er effectief in kan, maar volgens mij kunnen er nooit zoveel in, toch niet in normale omstandigheden.

Toegevoegd na 39 seconden:
correctie: onze belbus is 8meter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt! :D

Andere antwoorden (3)

Ik dacht z'n 90 zitplaatsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik neem aan dat je bedoeld de coaches voor vakantie verkeer, ski pendebussen ed.

Zoals ook de buschauffeur al aangaf, er is geen standaard.
Ik heb diverse keren met deze pendelbussen gereist. De standaard (12 meter lange) bus, geen dubbeldekker, kwam aan 54 zitplaatsen exclusief de chauffeur en reisleder stoel voorin.
Was die wat luxer, meer beenruimte dus en stoelen die verder in slaapstand konden dan bleven er nog 45 plaatsen over.
De meest luxueuze was de royal class indeling, 37 plaatsen.
Ik heb ook een keer een combi gezien van deze indelingen....links meer rijen stoelen dan rechts.

Een korte tijd heeft er ook een slaapbus indeling bestaan, stoelen konden helemaal horizontaal, 2 lagen boven elkaar. Deze had die 45 stoelen indeling.

Andere bus types heb ik te weinig van binnen gezien om de gebruikelijke indelingen en verschillen daarin te kunnen geven, sorry.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet exact te beantwoorden

In tegenstelling tot wat hierboven staat is een bus tegenwoordig meestal 13,5 meter

Standaard was het op 12 meter ongeveer 54 een dubbeldekker ongeveer 90
maar op Royal class is het soms maar 46 of 66(Dubbeldekker).

Zelf had ik een bus die ook nog voor meerdaagse rolstoel reizen was ingericht en ik kon maar 26 mensen meenemen maar als alle stoelen erin stonden 42.

Want waar zit de achterdeur hoe zit het toilet ect etc.