Wat is jullie mening over reiskosten jongeren tussen 12 en 18 jarige?

Voor 12 jaar is korting en na ong 18 jaar ( na ontvangst OV-studentenkaart) krijgt de jeugd korting.... tussen de 12 en ong 18 jaar betalen ze vol tarief...... is dit terecht?????

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het zal best terecht zijn, maar het lijkt mij een goede zet als de NS de kaartjes voor deze leeftijdsgroep wat betaalbaarder maakt. Vaak willen kinderen op deze leeftijd ontdekken waar je allemaal naar toe kunt met het openbaar vervoer. Het lijkt mij de beste manier om fanatieke reizigers te krijgen die later ook met het openbaar vervoer blijven reizen.

En het wordt voor mij weer wat betaalbaarder als ik met m'n pubergrut eens een keer zonder auto ergens naar toe wil...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik snap dat ook niet hoor. Als je op je 16e of 17e gaat studeren, zou je net zo goed ov moeten krijgen als wanneer je wat later zou gaan studeren.
Het idee is dacht ik dat je dat, als je nog geen 18 bent, niet nodig hebt, omdat je ouders dan nog kinderbijslag krijgen voor je. Maar of dat nou hoog genoeg is om ook nog het reizen naar je opleiding mee te betalen?

Maar ik heb me hier nooit in verdiept, omdat het voor mij niet relevant was, dus wie weet zit het wel anders in elkaar en is het wel heel logisch...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk is het terecht dat je gewoon betaald voor vervoer. Korting is de uitzondering, niet de standaard.

Dat er voor die twee groepen een uitzondering wordt gemaakt heeft zo zijn redenen die tussen de 12 en 18 meestal niet gelden.

Onder de 12 gaan kinderen meestal met hun ouders mee met het openbaar vervoer. Dit wordt gestimuleerd door de overheid en het ov omdat zo minder snel de auto wordt gepakt, onder andere. Vanaf het moment dat tieners naar de middelbare school gaan (waar ze bijna altijd heen kunnen fietse) gaan ze ook alleen met het ov.

Studenten hebben vaak weer geen keuze en omdat de overheid studeren veel aanmoedigen maken ze het op deze manier makkijker voor studenten.